Monday 2 December 2013

Oh My Ex - Husband! 5


“ Apa abang buat kat sini?”  Aku masih terkejut melihat kemunculan Harith di taman permainan ini. Kuala Lumpur ni taklah sebesar mana. Pi mai pi mai tang tu juga! Buat seketika aku terkesima melihat Harith yang kian hampir dengan aku. Berbaju – T Ralph Lauren dan berseluar jeans putih. Siap pakai shades. Tersangatlah macho! Salah satu tarikannya adalah wajah korean look itu. Kalau orang tak tahu dia ini berbangsa apa, pasti akan kata dia berasal dari Korea. Ketinggiannya, matanya yang agak sepet, hidungnya mancung terletak dan bibirnya yang merah. Sikit pun tidak ada cacat – celanya ciptaan Allah ini. Cuma satu saja, kulitnya dah tak secerah dulu. Namun begitu dia masih lagi lelaki segak dan kacak, sama seperti dulu.
Pertanyaan itu mengundang senyuman di bibir Harith. Tanpa dipelawa, dia terus duduk di sebelah aku yang tidak berganjak dari bangku. Sedikit gementar bila duduk bersebelahan macam ni. Jarak di antara kami tak sampai sejengkal pun! Bau wangian Polo menusuk ke hidungku. Aku pantas mengalihkan pandang ke lain. Telefon bimbit di tangan aku letak di tepi peha, membetulkan duduk agar lebih selesa.
“ Kebetulan abang lalu sini jadi abang singgahlah kejap. Kadang – kadang bila ada masa terluang lepas balik kerja, abang akan ke lepak kat sini.. Cari ketenangan…”  jawab Harith sambil melontarkan pandangan ke arah kanak – kanak yang sedang bermain jongkang – jongkit.
Tak sangka pula aku. Harith juga gemar menghabiskan masanya di sini. Begitu juga aku. Tapi tak pernah pula kami terserempak antara satu sama lain. Mungkin sebelum ini Allah tidak izinkan kami untuk berjumpa di sini. Tapi hari ini.. Memang kebetulan!
“ Rene sorang – sorang je?”  tanya Harith.
“ A’ah. Rene sorang je. Rene pun memang suka lepak sini… Tenangkan fikiran juga..”  kata aku. Bunyi lagu ais krim Paddle Pop yang dipasang oleh penjual ais krim menarik perhatian beberapa orang kanak – kanak di sini. Ini memang tempat yang paling sesuai untuk menjual ais krim. Ramai budak – budak, memang lakulah ais krimnya!
 “ What a coincidence! Sebelum ni tak pernah sekali pun terserempak dengan Rene. Tapi… Mana kereta Rene? Rene datang dengan apa?”  Harith melihat ke tempat parking. Tak kelihatan kereta aku di situ.
Aku tersenyum tawar. Harith mengerling aku sekilas.
“ Rene minta tolong kawan hantarkan. Sebab tadi keluar lepak dengan dia kejap. Bila stress.. Inilah tempatnya… Seronok dapat tengok budak – budak bermain. At least terhibur juga hati ni,”  tutur aku tanpa dipinta.
“ Kan? Abang pun sama. Bila tatap wajah mereka sekelip mata serabut dalam kepala ni hilang. Macam ada magic! Tengok budak – budak hati jadi tenang.”
Aku mengangguk. Setuju. Nampaknya kami sependapat tentang itu.
“ Alangkah bahagianya abang seandainya waktu dapat diputar kembali…”
Hah?! Apa kena pula si HD ni tiba – tiba bermadah bagai ni? Berkerut dahi aku dibuatnya.
“ What are you talking about?”  aku tidak mengerti.
“ Abang nak cakap… Kalau boleh abang nak rewind masa yang dah berlalu. So that abang boleh baiki kesilapan abang terhadap Rene… Kalau tak kerana abang, Rene takkan keguguran…. Dan abang takkan kehilangan Rene! Semuanya salah abang!”  tutur Harith tersekat – sekat. Macam sebak tiba – tiba.
Terkedu aku dibuatnya. Tak tahu apa hendak dikata. Sudahnya, aku bungkam tidak bersuara. Harith berjeda.
“ Kalau abang boleh rewind semua ni.. Abang akan pastikan benda pertama yang abang akan buat ialah tebus semula kesalahan abang pada Rene. Abang takkan abaikan Rene dan anak kita.. Abang akan pastikan setiap saat hanyalah untuk isteri abang dan anak abang..”  kata Harith lagi sambil memandang aku dengan penuh kesayuan.
Aku senyum sinis. “ Abang ingat hidup kita ni macam cerita Click tu ke? Boleh rewind, forward, pause, stop. Abang ingat hidup kita begitu mudah untuk dikawal? Itu semua hanya rekaan, khayalan manusia semata – mata. Hakikatnya kita tak mungkin bisa mengundur masa lalu….”  Terus fikiran melayang terkenangkan filem Click lakonan hebat Adam Sandler. Cerita itu bukan sekadar komedi biasa. Namun terselit mesej dan pengajaran yang hendak disampaikan. Mengajar kita agar lebih tahu menghargai dan jangan terlalu suka ambil mudah ke atas tiap – tiap sesuatu. Terutamanya pada insan tersayang. Jangan sesekali kita sia – siakan peluang yang ada selagi mereka masih hidup. Malangnya, ada masanya kita tak nampak semua tu. Kita hanya tahu menghargai bila sesuatu yang bernilai itu sudah tidak ada di dunia ini lagi. Ketika itu kalau hendak menyesal pun sudah tidak berguna lagi. Semuanya sudah terlambat.
“ Abang tahu, Rene. Sebab itulah abang benci dengan diri abang. Sampai sekarang, abang masih tak boleh maafkan diri abang. Abang kehilangan sesuatu yang amat berharga di dalam hidup abang. Rene dan anak kita. Sekelip mata Allah tarik balik nikmat yang Dia anugerahkan pada abang! Abang tahu ini semua pengajaran untuk abang.. Abang menyesal, Rene! Abang menyesal!”
“ Untuk apa abang kesalkan semua ni? Benda dah jadi pun… Menangis air mata darah sekali pun tak guna… Dah terlambat untuk kita sedar kesilapan yang pernah kita lakukan dulu..”  balas aku lirih. Anak mata sudah basah. Tolonglah Rene.. Jangan menangis!
“ Demi Allah, Rene. Ini bukan kehendak abang. Abang tak pernah jangka yang kita juga akan melalui apa yang pernah orang tua abang lalui.. Sekarang baru abang tahu yang perpisahan itu amat – amat menyakitkan!” tutur Harith dengan wajah yang sedikit menunduk.
Seketika, aku membisu. Segera aku terkenangkan nasib yang menimpa kedua – dua orang tua Harith Daniel yang juga seperti kami. Ikatan perkahwinan mereka hanya berkekalan selama 10 tahun sahaja. Ketika itu Harith baru berusia 8 tahun. Masih terlalu mentah untuk memahami apa yang terjadi. Bila sudah tidak serasi, berpisah adalah jalan yang terbaik.
 “ Dahlah abang… Jangan cakap pasal ni lagi… Rene dah tak sanggup nak ingat apa – apa lagi..”  pinta aku.
Jam sudah menunjukkan pukul 6.30 petang. Masa untuk pulang. Aku bingkas bangun. Membetul – betulkan peplum yang aku pakai. Kanak – kanak yang memenuhi playground ini juga semuanya sudah beransur pulang.
“ Rene nak pergi mana?”  tanya Harith terpinga – pinga.
I’m going home. Dah lewat ni..”  Jawab aku sambil menggalas beg tangan di bahu.
“ Biar abang hantarkan…”
Bila Harith cakap macam tu, baru aku teringat yang aku tak ada kereta! Datang ke sini tadi pun Bella yang hantarkan! Aduh! Malaslah nak naik kereta Harith! Macam mana ni?
“ Eh.. Takpelah.. Rene boleh naik teksi..”  Bagus! Naik teksi lagi senang! Tak perlulah aku berdua – duaan dengan Harith lagi.
“ Tapi kat sini susah nak dapat cab. Jomlah.. Abang hantarkan..”  pujuk Harith sambil mengeluarkan kunci kereta dari dalam poket seluarnya.
Susah nak dapat cab? Dahi aku berkerut setelah terlihat sebuah teksi yang terparkir di tepi playground ini. Lantas aku tersenyum kemenangan. Thank God! Nasib baik ada penyelamat keadaan! Tak perlulah aku tumpang kereta si HD ni pula!
“ Susah apanya? Tu apa benda?” aku menuding ke arah teksi tersebut.
Harith toleh ke arah teksi itu. Kemudian dia pandang aku semula.
“ Bahayalah, Rene… Zaman sekarang tak semua driver teksi boleh dipercayai. Buatnya pakcik tu serial killer ke, perogol ke penculik ke? Tak ke naya tu?” Harith bernada risau. Riak wajahnya juga begitu.
“ Rene tahu jaga diri Rene. Tak perlu risaukan Rene..”
“ Rene.. Tolonglah jangan degil.. Please.. Kalau apa – apa jadi pada Rene macam mana? Apa abang nak jawab pada parents Rene nanti? Kalau driver teksi tu tipu Rene, kenakan tambang mahal – mahal macam mana?”
Heh! Tahu pula dia risaukan aku. Dulu tak pernah pula ambil berat sampai begini sekali. Takut aku kena culiklah. Takut kena tipulah. Kalau aku ni budak – budak dia bolehlah risaukan aku. Masalahnya aku ni dah boleh jadi mak budak! Tahulah aku jaga diri!
“ Kalau Rene kata Rene boleh jaga diri, maknanya Rene boleh! Dahlah.. Rene balik dulu.. Assalamualaikum!” aku terus mematikan ayat. Tetap tak mahu kalah. Cakap Harith aku tak ambil pusing. Kalau aku kata taknak, taknaklah! Jangan paksa aku! Aku tak suka!
“ Rene…” Harith sudah kehabisan modal mahu memujuk.
Aku tak hiraukan Harith lagi. Sepantas kilat aku melangkah pergi. Bergegas mendapatkan driver teksi yang sedang santai menghisap rokok di situ. Sorrylah, Encik Harith Daniel! Saya lebih rela kena tipu dengan pemandu teksi tu daripada naik satu kereta dengan awak! Saya tak sanggup!
________________________________________
Masuk ke rumah, aku lihat papa dan mama sedang beristirehat di ruang tamu. Menonton rancangan kegemaran mereka berdua, Running Man. Terbaiklah! Mama pun sekarang dah layan Running Man jugak! Setahu aku, mama tak suka layan channel Korea ni!
“ Kenapa balik dengan teksi Rene? Bella mana?” tanya mama sambil menghulurkan semangkuk kacang pistachio ke tangan papa. Favourite papa tu.
“ Lepas jumpa Bella tadi Rene suruh dia drop dekat taman permainan kejap. Sebab tu Rene balik dengan teksi..” jawab aku yang sedikit kepenatan. Sudah berjam – jam di luar, baru sekarang balik rumah. Mahu tak penat kalau macam ni?
“ Habis tu muka macam ayam berak kapur tu kenapa?” mama memandang aku pelik.
“ Rene jumpa Harith tadi…” aku bernada malas.
“ Hah? Siapa? Harith?!”  membulat mata papa.
Angguk. Pandang wajah papa dan mama bersilih ganti. Jelas ketara yang mereka begitu terperanjat dan seakan sukar untuk mempercayainya.
“ Korang dah berdamai ke?”  tanya papa lagi.
“ Taklah.. Kebetulan Harith pun pergi lepak sana… Adalah sembang dengan dia jugak tadi..”
Mama sudah tersengih lebar. “ Lepas tu? Apa jadi?”  tanya mama seakan berminat untuk mendengar cerita selanjutnya. Mungkin juga berharap ada sesuatu yang menarik terjadi di antara kami.
Amboi mama aku ni! Kalau sebut pasal bekas menantu dia tu, sengih sampai nampak gigi! Sabar ajelah! Aku terus melabuhkan duduk di tengah – tengah, antara papa dan mama. Saja mengacau. Papa mama nak romantik sikit ada saja yang kacau daun! Akulah tu! Hehe!
“ Jadi apanya, mama? Takde jadi apa – apa. Actually dia nak sangat hantar Rene balik. Tapi Rene malas nak naik kereta dia so sebab tu Rene naik teksi. Kalau ikutkan dia tak kasi.. Takut driver teksi tu perogol la, penipu la, penculik la.. Macam – macam..”
“Hah! Betullah tu apa yang Harith cakap. Zaman sekarang driver teksi pun tak boleh dipercayai sangat. Logik kalau Harith risau dan tak bagi Rene naik teksi!” papa menambah. Menyokong Harith seratus peratus!
Amboi papa! Kalau bab back up Harith, tak payah suruh. Rela hati papa akan bela lelaki itu. Sayang sangat dengan si HD tu. Huh!
“ Apa lagi yang kamu berdua sembangkan?” Mama tak ubah seperti wartawan. Satu demi satu soalan diajukan. Tinggal lagi mama tak bawa perakam suara atau tak catat apa – apa jawapan aku untuk dijadikan tajuk utama pada akhbar esok. Ngeee…!
 “ Harith ada cakap.. Yang dia menyesal sebab dah lukakan hati Rene..”
Papa tersenyum tawar. “ Betul tak apa yang papa cakap? Instinct papa memang tepat.”
Aku menunduk. Menjungkit bahu perlahan.
“ Entahlah, papa… Rene takut semua tu hanya lakonan semata – mata…” kata aku lemah. Bila terkenang cerita lalu, pasti air mata mengalir akhirnya. Aku paling tak boleh lupa bila Harith kata kerjanya saja yang penting untuk dia. Yang lebih menyakitkan bila dia sanggup tampar aku malam tu.
“ Kalau Harith tak berlakon macam mana? Kalau dia betul – betul menyesal.. Rene akan maafkan dia?”  Papa merenung aku lembut.
Mama hanya diam. Kali ini giliran papa pula yang banyak soal. Mama hanya memasang telinga.
“ Papa bukannya nak back up Harith.. Cuma papa rasalah.. Harith tu dia tak mahu terus bersengketa dengan Rene. Tengok macam parents Harith tu.. Tak perlulah papa cakap lebih – lebih.. Rene sendiri dah nampak macam mana mereka tu kan?” sambung papa.
Mungkin betul andaian papa. Harith tak mahu kami bermusuhan seperti mana orang tuanya juga walau sudah berpisah bertahun lamanya. Memang mommy dan daddy Harith tak pernah bermasam muka biar pun mereka tidak lagi seperti dulu.
 “ Tak tahu. Rene betul – betul tak tahu. Apa yang Rene tahu.. Ini semua balasan Allah pada Rene.. Sebab Rene dah banyak berdosa pada papa dan mama.”
Papa dan mama saling berpandangan. Tercengang dengan kata – kata aku.
“ Rene cakap apa ni, sayang Apa yang Rene dah buat pada kami?”  mama pula menyoal.
Aku mengeluh. “ Rene anak yang degil. Tak mendengar kata. Rene lawan cakap papa dan mama…”  kata aku sayu. Sungguh aku kesal kerana tidak mendengar nasihat mereka dulu. Ya, inilah pengajarannya untuk aku. Dulu sewaktu aku membuat keputusan untuk berkahwin papa dan mama tidak bersetuju. Bukan kerana mereka tidak merestui perhubungan kami malah papa dan mama sangat gembira dengan keputusan aku yang memilih Harith sebagai teman sehidup semati. Yang menjadi masalahnya cuma satu.. Mereka tak mahu aku berkahwin sebelum aku mendapatkan segulung ijazah. Tapi kalau tak degil dan keras kepala bukan Rene Hannani namanya. Entah kenapa aku terlalu ikutkan hati dan perasaan. Nak sangat kahwin. Nak sangat rasa hidup berumahtangga sampaikan sanggup bantah cakap orang tua. Sudahnya inilah padah dia! So, nasihat untuk anak muda di luar sana. Dengarlah cakap orang tua kita. Barulah hidup selamat dan diberkati di dunia mahupun di akhirat. Insya – Allah.
Papa mengusap – usap bahu aku penuh kasih. “ Papa dan mama tak pernah anggap Rene anak derhaka. Apa yang dah lepas tu lepaslah… Tak usah dikenang lagi.. Rene dan Kak Ana tetap anak kami yang solehah belaka.”
Mama senyum. “ Betul tu, Rene. Janganlah Rene cakap macam tu pula. Sedih hati kami dibuatnya…”
“ Maafkan Rene, papa.. Mama…”  aku memandang mereka bersilih ganti.
“ Rene anak kami. Kami sentiasa memaafkan Rene. Selamanya…”  balas mama.
Aku tersenyum lega. Peluk papa, kemudian aku peluk pula mama. Aku pegang tangan papa dan mama erat. Kasih sayang orang tuaku inilah yang membahagiakan diri ini hingga sekarang. Syukur alhamdulillah!
Tiba – tiba aku teringatkan Amir. Rasanya hari ni sehari suntuk Amir tak call aku. Masih merajuk mungkin. Lantas aku putuskan untuk menghubunginya. Tangan sudah tergagau – gagau mencari handphone di dalam beg, tapi tak ada! Ah sudah! Mana pulak perginya handphone aku ni? Panik aku dibuatnya. Janganlah hilang.. Tolonglah jangan hilang! Hati aku menjerit.
Habis semua isi dalam beg itu aku keluarkan.  Tisu, gincu, compact powder dan purse aku letak ke meja kopi. Tapi handphone aku tak ada! Darah menyerbu ke kepala saat ini. Bimbang kalau – kalau handphone aku tu tercicir ke apa. Matilah aku! Satu hal pula nak kena beli baru. Dahlah satu pun nombor telefon dalam tu aku tak hafal!
“ Eh! Kenapa ni Rene? Cari apa sampai sepahkan barang macam ni?”  tegur mama.
Handphone Rene! Tak jumpa! Dah hilang!”
Melopong mulut mama. “ Hilang?!”  kuat suara mama.
“ Tak pasti tercicir ke apa.. Tapi memang takde ni! Adui! Matilah Rene..!”  aku menepuk – nepuk dahi. Ya Allah! Kenapa aku ni cuai sangat? Kalau ya tercicir, kat mana agaknya handphone tu tercicir ya? Banyak sangat tempat aku pergi tadi!
“ Relaks.. Cuba bertenang. Jangan panik. Cuba fikir betul – betul.. Kali terakhir Rene pegang handphone tu bila?”  tanya papa tenang.
Aku menjungkit bahu. Cuba juga paksa otak ini supaya ingat semula bila kali terakhir aku pegang telefon bimbitku itu. Think, Rene! Think! Ahaa!!! Dah ingat dah!! Kali terakhir aku pegang handphone, masa dekat playground tadi! Aku letak atas kerusi! Lupa nak ambil!
“ Alamakkkkkk……..! Maybe tertinggal atas bangku kat playground tadi!!!”
Mama dan papa sudah tergeleng – geleng kepala. Macam mana ni? Dalam fon tu banyak maklumat penting! Aduhai…! Itulah kau, Rene! Kau cuma fikir nak lari dari Harith cepat – cepat sampai terlupa benda sepenting itu! Agak – agak, Harith perasan tak fon aku kat situ? At least Harith boleh tolong simpankan untuk aku! Lebih baik macam tu setidak – tidaknya aku tahu fon aku selamat bila dengan dia! Tapi macam mana kalau Harith tak nampak? Jawabnya fon aku tu kena rembat dengan orang lainlah nanti! Hancus!!

No comments:

Post a Comment