Monday 19 January 2015

Kamu Yang Ku Tunggu 6

SERONOK betul aku hari ni. Kak Nia dan suaminya baru tiba dari Sarawak dan akan bercuti di sini selama seminggu. Riuh-rendah rumah ini bila kami sekeluarga berkumpul. Selama tiga hari berturut-turut aku terperap dalam bilik saja. Tapi hari ini alhamdulillah aku dah rasa sihat semula. Dah kembali aktif macam biasa!

Di dapur, mama dengan Mak Jah sibuk siapkan hidangan untuk makan malam nanti. Aku pula siapkan brownies dibantu oleh Kak Nia. Brownies ni aku buat khas untuk dia yang sedang berbadan dua.

“Kak Nia tengok Ad makin kuruslah. Stress sangat ke belajar tu sampai susut macam ni?” tegur Kak Nia.

Pertanyaan Kak Nia aku jawab dengan senyuman nipis seraya menggeleng perlahan.

“Takdelah, kak. Sebenarnya Ad kena gastrik hari tu. Nak makan tak lalu, sampai muntah-muntah dibuatnya. Itu yang susut sikit tu.”

“Alahai.. kesian adik akak ni. Next time kena jaga makan. Kalau Ad sakit kami yang susah.”

“Itulah pasal. Hari tu pun mama dengan tok pa dah membebel panjang dekat Ad. Padan muka Ad la. Siapa suruh degil sangat, kan?” ujar aku kemudian tergelak kecil. Teringat pula aku apa yang mama cakap pasal Ashman. Memang betul dia risaukan aku. Selama dua, tiga hari ni aku perhatikan kelakuan dia. Setiap saat tanya aku dah makan ke belum, makan apa dan macam-macamlah! Yang paling best, setiap kali aku nak makan tulah wajib dia pesan "Makan kenyang-kenyang!". Hai, sedikit sebanyak cair juga aku. Kalau tak cair maksudnya akulah yang hati kering, bukan dia.

Kak Nia turut ketawa. Ligat tangannya mengelap piring yang baru dibasuh. Serius aku cakap, dia nampak makin comel sejak mengandung ni. Berseri-seri! Semua pinggan yang sudah kering disusun pula pada rak besi.

“Akak pergilah duduk kat luar. Risau Ad tengok akak ke hulu ke hilir macam ni.” Runsing aku melihat Kak Nia cukup aktif membuat kerja dengan perut yang semakin membesar.

“Relaks. Akak ok je ni.” ujar Kak Nia tenang.

“Tau. Tapi Ad tahu akak pun penat travel jauh. Akak pergi duduk. Nanti Ad bawakkan brownies untuk akak.”

“Iyelah, adikku sayang!” Sempat Kak Nia mencuit daguku sebelum dia ke ruang tamu.

Aku tersengih. Adik. Itulah panggilan yang tak pernah sekali pun aku dengar dari bibir Ashman Aidil. Mungkin janggal bagi dia untuk memanggil aku begitu.

“Perghh!! Sedapnya brownies! Siapa buat ni?” soal Ashman seraya meluru ke peti ais. Botol jus kiwi diambil.

Panjang umur! Ashman ni macam tahu-tahu je aku tengah fikirkan dia. Automatik dia muncul. Dia boleh baca fikiran aku ke?

“Ad lah, siapa lagi?” Mak Jah yang baru selesai mengangkat jemuran di belakang rumah pantas menjawab. Bakul baju diletak ke lantai.

Ashman menghampiri aku yang masih memotong kek di counter top, membuatkan jantungku berdegup lebih pantas dari biasa. Tak semena-mena jadi macam ni. Kenapa ya?

“Rajinnya! Tak sangka orang tu pandai baking!” puji Ashman sambil menuang jus kiwi ke dalam gelas.

“Tu nak mengutuk la tu! Lain kali jangan pandang Ad sebelah mata tau!” balasku spontan.

“Mana ada kutuk? Abang puji la..!”

Aku diam. Malas nak berperang mulut dengan dia. Takkan menang punya!

“Nak abang tolong?” tanya Ashman lagi, berdiri rapat denganku.

Makin berdebar-debar aku. Tapi masih mampu berlagak cool, pura-pura sibuk potong kek. Dalam hati Allah saja yang tahu.

“Thanks but no thanks. I can do it all by myself. Abang pergi duduk kat luar.” aku 'menghalau' Ashman dengan nada lembut. Tak tenang aku selagi dia kat sini.

“Baiklah, mam!” Ashman membuat tabik hormat di dahi. Tersengih menayang gigi.

Aku menahan tawa. Geli hati dengan gelagat dia. Mak Jah yang hanya memerhati turut ketawa kelucuan.

“Seronok Mak Jah tengok si Ashman tu. Ceria betul dia sejak akhir-akhir ni.”

“Kenapa Mak Jah cakap macam tu? Selama ni abang tak ok ke?” tanya aku sedikit bingung.

“Bukan gitu. Dia ok, tapi sekarang lebihlah lagi. Mak Jah perasan semua tu,” jawapan Mak Jah menimbulkan seribu tanda tanya di fikiran.

“Apa dia?” aku memandang Mak Jah lama. Cuba membaca apa yang tersirat di sebalik senyumannya itu. Sepertinya ada sesuatu yang disimpan oleh Mak Jah, tapi tak ada pula dia cakap apa-apa dekat aku.

Mak Jah yang masih tersenyum, pantas mendekati aku.

“Bila Ad ada, nampak muka dia berseri-seri. Senyum memanjang!” ujar Mak Jah perlahan, seakan berbisik.

“Ada-ada ajelah Mak Jah ni.” Aku tertawa kecil. Malas nak ambil serius apa yang dikatakan Mak Jah. Aku anggap itu sekadar gurauan saja, tidak bermaksud apa-apa.

“Mak Jah cakap betul ni. Ad je yang tak perasan. Mak Jah rasa, Ash tu sukakan Ad. Alah, apa yang mat saleh selalu cakap tu? Piling?”

Terburai tawaku. Mak Jah selalu cuba nak speaking tapi salah. Itu yang comel sangat tentang Mak Jah. Tak pandai tapi tetap nak cuba dan belajar. Respek!

“Feeling la Mak Jah!” aku membetulkan.

“Haa! Feeling! Itulah yang Mak Jah nak cakap! Ash ada feeling dekat Ad!”

Kata-kata Mak Jah aku hanya sambut dengan ketawa kecil. Malas nak panjangkan cerita. Benda tak sahih aku malas nak letak dalam kepala. Entah-entah Ashman tu ambil berat sebagai abang saja dan tak lebih dari tu. Bukan jenis aku suka syok sendiri sedangkan dia tak ada perasaan apa pun pada aku. Kalau betul dia cintakan aku, kenapa dia tak luahkan? Dan kalau itu betul, masa tu semua orang bolehlah tengok macam mana angaunya Nur Adryana dilamun cinta!

Selesai potong brownies, aku segera membawanya ke meja makan. Ketika itu jugalah aku rasa seperti diperhatikan. Sebaik aku melirik ke arah Ashman yang bersandar di sofa panjang, lelaki itu terus mengalihkan pandangannya ke lain. Kantoi dia usha aku! Aku menarik senyum nipis. Dan reaksinya itu membuatkan aku tertanya-tanya sendiri, mungkin benar apa yang diperkatakan oleh Mak Jah sebentar tadi?





DAH dekat setengah jam berkurung dalam bilik, bergayut fon dengan Naura. Semuanya aku cerita dekat dia. Tapi nampaknya dia pun dua kali lama. Tak sudah-sudah mengusik aku. Sesuka hati buat spekulasi macam Mak Jah tadi. Arghh!! Stressed!! Kenapa semua orang nak kenenkan aku dengan dia? Aku rasa kalau aku dengan Ashman tak ubah macam Beauty And The Beast! Akulah Beast, Ashman Beauty! Erk? Terbalik pulak!

“Aku rasa apa yang Mak Jah cakap tu, 100% tepat! Aku sokong! Setuju!” tutur Naura penuh bersemangat.

“Amboi, bukan main kau ni! Kalau bab cintan-cintun ni, laju je setuju!” cebik aku. Erat memeluk bantal bersarung Hello Kitty. Oh yes, I am a Hello Kitty lover! Buktinya sarung bantal dan cadar katil pun Hello Kitty. Sudahlah bilik pun dicat light pink. Senang cerita, bilik aku ni bertemakan pink dan Hello Kitty. Childish sangat! Cakap pasal kucing favourite aku tu, rindu pula aku dekat anak patung Hello Kitty, peneman tidurku. Terpaksa tinggalkan kat rumah sewa. Yelah, masa balik sini aku pengsan. Mana sempat nak packing barang dah!

“Betullah! Aku pun macam dapat rasa sebenarnya. Ashman cintakan Adryana!” Naura semakin galak mengusik.

“Aku ni adik dialah. Kau ni..”

“Pembetulan. Adik angkat. Bukannya adik-beradik seibu sebapa. Tak haram pun kalau kahwin,”

Aku menelan air liur. Kahwin? Belum terfikir sampai ke tahap itu!! Naura ni suka melebih-lebih! Geramnya!!

“Eee, dahlah! Malas aku nak melayan kau. Sampai besok pun tak habis. Oklah. Aku mengantuk dah. Nak tidur.” aku dah mula nak mengelat. Lagi dilayan, lagi merapulah Naura nanti!

“Eleehh.. tiba-tiba je mengantuk. Malulah tu!”

“Sudahlah tu. Kau nak merapu sorang-sorang silakan. Aku nak tidur, nak mimpikan Johnny Depp. Good night!” aku terus letak telefon tanpa sempat Naura membalas. Mengekek-ngekek ketawa sendiri. Sengal punya kawan! Orang nak buat luahan perasaan, dia pulak sama naik nak bahankan kita. Not helping at all!

Sedar tak sedar dah pukul 12.15 a.m. Tiba-tiba tekak rasa kering. Haus gila! Segera aku turun ke dapur. Terperanjat aku bila nampak kelibat Ashman yang memakai t-shirt Garfield dengan seluar pendek paras lutut menyelongkar built-in cabinet. Lepas satu, satu kabinet dibuka. Apalah yang dia cari tu?

“Abang tak tidur lagi? Cari apa tu?” tegur aku sambil tercegat di pintu masuk dapur.

Ashman menoleh. Dengan rambut yang sedikit berserabai, dia tersengih.

“Tak boleh tidur. Lapar. Cari maggi tapi tak jumpa.”

Alahai, lapar rupanya! Kesian pula aku tengok.

“Mak Jah simpan maggi kat sini.” kata aku sambil melangkah ke kabinet yang lagi satu, tidak jauh dari tempat Ashman berdiri. Aku mengambil sebungkus Maggi berperisa kari. Ashman jarang makan maggi, sebab itulah dia tak tahu kat mana Mak Jah simpan.

“Kat situ rupanya. Ermm.. Ad tu kenapa tak tidur lagi?”

“Baru lepas cakap fon dengan Naura. Ni haus pulak.”

Ashman senyum. Plastik bungkusan maggi dikoyakkan.

“Nak Ad masakkan?” spontan aku bertanya.

“It’s ok. Dah lewat ni. Baik Ad masuk tidur.”

“Takpe. Tak ngantuk lagi. Biar Ad masakkan.”

Ashman nampak keberatan, namun akhirnya dia akur. Entah kenapa aku rajin sangat nak tolong masak. Bila fikir balik, apa salahnya? Dia pun dah banyak tolong aku. Jadi tak salah kalau aku balas semula, kan? Sementara tunggu maggi masak, dia duduk main game handphone di meja.

Sebaik maggi masak, aku letak ke dalam mangkuk kaca perlahan-lahan. Aku alas mangkuk dengan satu lagi pinggan dan letak sudu dan garfu di tepi. Tu dia! Special betul aku layan Ashman Aidil kali ni! Hari ini dalam sejarah! Nur Adryana masakkan maggi untuk Ashman! Penuh hati-hati aku membawanya ke meja.

Aku duduk di kerusi yang bertentangan dengan Ashman. Dibiarkan dulu maggi sejuk, baru dia makan. Perlahan dia membaca Bismillah. Aku pula tunggu saja dia beri komen. Muka dia relaks je. Dah masuk suapan ketiga pun dia masih tak cakap apa-apa. Makinlah aku suspens! Sedap ke tidak? Walaupun setakat maggi, nak jugak tahu tawar ke masin? Nur Adryana kalau masak maggi mesti lebihkan air sebab tak mahu terlalu masin dan nak hirup kuah banyak. Kalau air kurang nanti masin sangat. Banyak MSG tu!

“Macam mana? Sedap tak?”

“Sedap! Ad nak?”

Aku menggeleng sambil tersengih. Nasib sedap! Alhamdulillah! Lega! Masa aku cakap yang aku dah nak masuk bilik, Ashman suruh tunggu. Katanya nak aku temankan dia makan. Sudahnya aku layankan saja.Tunggu sampai dia habis makan. Seriously, aku dapat rasa yang hubungan kami semakin baik. Tak lagi bermasam muka seperti dulu. Alhamdulillah.

“Thank you tolong masakkan untuk abang. Kalau abang masak tadi rasanya tak sesedap ni,” kata Ashman sebaik selesai menghabiskan semangkuk maggi. Kuah pun habis dihirup. Perghh! Lapar sangat ke Ashman Aidil ni? Nasib tak dijilatnya mangkuk tu. Heheheh!

Aku ketawa, menampakkan lesung pipit di pipi kanan.

“Sebenarnya Ad nak ucap terima kasih jugak kat abang.”

“Untuk apa?”

“Hari tu abang dah tolong Ad. Susah payah abang pergi ambik Ad kat rumah sewa tu lepas tu bawak balik ke sini. Thank you.” Baru sekarang aku berkesempatan untuk berterima kasih pada dia. Maklumlah, sebelum ni usahkan bercakap, nak duduk dekat pun fikir panjang.

“Takde hallah. Small matter je tu.”

Seketika, kami membisu. Dari meja makan, aku melirik ke kaca TV di ruang tamu. Iklan siri The Walking Dead di saluran FOX menarik perhatian.

“Kalau abang nak cakap sikit boleh?” soal Ashman. Mata redupnya itu memandang tepat ke wajahku.

Aku yang sedikit resah, mengangguk. Dia nak cakap apa ya?

Ashman meraup-raup wajahnya perlahan. Rambutnya yang berserabai dirapikan dengan tangan.

“Err.. abang nak mintak maaf untuk semua kesilapan yang dah abang lakukan. Abang tak ada niat nak sakitkan hati Ad,”

Ashman nak cakap pasal tu rupanya. Aku tersenyum.

“Dahlah tu. Jangan diungkit lagi benda yang dah lepas. Past is past. Ad dah lupakan semuanya,” tenang aku bersuara.

“Betul ke ni?”

“Betul la. Buat apa nak tipu? Ad dah tak marah dah.”

“Maknanya kita dah ok la ni?”

“Tentulah. Kalau tak takkan Ad nak duduk borak dengan abang macam ni.”

Lelaki itu tersenyum lega. Begitu juga aku. Terasa lapang dada bila semuanya sudah kembali normal. Syukur alhamdulillah!



ESOKNYA, Ashman mengajak aku ke The Gardens. Mulanya aku segan juga, tapi tak sampai hati nak tolak pelawaan dia. Setibanya kami di sana, Ashman ajak pergi draw duit dulu. Ramainya manusia tak payah cakaplah. Macam tauhu sumbat! Nak kata musim raya, bukan. Cuti sekolah pun tidak. Hujung minggu je. Tapi waktu-waktu sebeginilah masing-masing merebut peluang untuk diluangkan dengan yang tersayang.

Masa tunggu Ashman ambil duit, aku ternampak kelibat seseorang yang amat aku kenal lalu di situ. Hanis. Dia sedang berpegangan tangan dengan seorang lelaki menuju ke Restoran Belanga. Terserlah kemesraan mereka bila Hanis melentokkan kepalanya ke bahu lelaki itu. Masih tidak percaya dengan apa yang aku lihat. Betul ke itu Hanis? Tak mungkin aku salah! Memang itu Hanis! Siapa dengan dia tadi? Boyfriend ke?

“Kenapa, Ad?” tanya Ashman yang entah bila masa tercegat di sebelahku.

Aku tersentak. “Err.. takde.. Ad rasa macam nampak..” aku tak menghabiskan ayat.

“Siapa?”

“Tak. Tak apalah. Just forget it. Maybe Ad salah orang.” Kata aku. Kurang pasti betul atau tidak gadis itu adalah Hanis. Mungkin juga pelanduk dua serupa.

Tanpa berlengah, kami terus menuju ke butik GAP. Ashman nak cari baju. Dahsyat betul citarasa dia. Orang kaya memang macam tu agaknya. Semua benda pun nak yang mahal dan berjenama. Tak macam aku. Tak kisah jenama apa janji selesa dipakai.

Lepas beli baju, Ashman ajak aku pergi lunch. Belum apa-apa dia dah lapar. Tapi pagi tadi pun bukannya dia makan banyak sangat. Setakat roti canai sekeping mana kenyang. Sebaik keluar dari butik GAP, tok pa telefon.

“Hello, tok pa.”

“Ad dekat mana tu?” soal tok pa.

“The Gardens, tok. Kenapa? Tok pa ada nak kirim barang ke?”

“Tak. Saja je tok pa tanya. Agak-agak Ad balik pukul berapa?”

“Tak tahu lagi. Kalau tok pa nak kami balik cepat, kami baliklah.”

“Eh, takpe. Tok pa tak kisah pun. Take your time and have fun.”

Eh? Aku tak salah dengar ke ni? Take your time katanya! Sporting gila tok pa! Hari tu masa aku dengan Jepp, bukan main marah dia. Tapi kali ni siap cakap have fun pulak! Biar betul?

“Ok, tok pa. Thank you.”

Turun ke level bawah, kami lalu di tempat yang menjual wangian berjenama. Gucci! Aku paling suka minyak wangi Gucci sebab baunya yang sangat wangi dan awesome! Tiba-tiba datang seorang promoter lelaki yang mukanya tersangatlah jambu menahanku dengan sebelah tangannya memegang botol wangian Gucci yang terbaru. Gucci Guilty. Sebelum ni aku tengok dalam majalah, tapi hari ni live depan mata. Lama jugaklah kami ‘stuck’ dekat situ. Semuanya gara-gara promoter yang seorang ni. Tak henti-henti bercakap macam bertih jagung. Pot pet pot pet! Nama pun promoter. Lepas satu, satu botol ditunjuknya. Dengan harapan aku beli satu. Tapi dia tak tahu orang yang dia promote ni bukannya ada duit pun. Tengok saja bolehlah! Kalau beli pun, aku beli yang murah-murah.

Ashman yang tadinya hanya berdiri di belakangku terus menyampuk.

“Excuse me. Sorry, ya? Girlfriend saya ni dah banyak sangat perfume kat rumah. Next time ajelah beli yang ni. Thank you.” Segera Ashman menarik aku pergi.

Girlfriend? Bila masa kami couple?

“Kenapa cakap Ad girlfriend abang?!” soalku sedikit tak puas hati. Suka hati je cakap orang awek dia! Dahlah langsung tak bagi aku can tengok minyak wangi tu! Bengang betul!

“Kenapa? Tak boleh ke? Takkan abang nak cakap Ad ni anak abang pulak. Macam tak sesuai je!” Ashman ketawa mengekek. Selamba badak mukanya!

Bukan main dia buat lawak pulak dengan aku! Aku serius ni!

“Abang ni, orang nak tengok je perfume tu. Nak beli memang tak dapatlah sebab mahal. So Ad cuma boleh tengok dan ambik bau je. Itu pun tak boleh!” rungutku geram.

“Sorry la.. bukan tak boleh. Tapi abang dah lapar sangat ni. Next time kita pergi tengok perfume tu ya?” Ashman cuba memujuk.

Aku menarik muncung. Serius tak puas hati!

“Dahlah! Taknak cakap dengan abang lagi!” Aku mempercepatkan langkah, meninggalkan Ashman jauh di belakang.

“Alamak, ada orang merajuklah! Matilah abang kena marah dengan tok pa nanti!”

Aku langsung tak hiraukan dia. Baru semalam berdamai, hari ni dia buat perangai lagi. Benci! Ashman cuba menyaingi langkahku. Lembut suaranya memanggil, cuba memujuk aku semula tapi aku tetap tak peduli. Merajuk!! Ini serius punya merajuk!

No comments:

Post a Comment