Tuesday 13 January 2015

Kamu Yang Ku Tunggu 2


MASA aku masuk kelas, cuma Naura saja di sini. Yang lain tak datang lagi. Biasalah kalau kelas awal pagi. Semua berat hati nak tinggalkan bantal dan katil. Aku pun dua kali lima. Tapi lecturer kami yang seorang ni bahaya sikit. Kalau lambat sikit tu memang cari pasal namanya.

“Kenapa kau tak drive sendiri hari ni? Kereta rosak ke?” soal Naura sedikit hairan bila aku beritahu Pak Alan yang hantar aku ke mari.

Aku geleng kepala. “Taklah. Tok pa aku yang suruh Pak Alan hantarkan. Starting from today, aku dah tak dibenarkan ke mana-mana selain ke kampus.”

“Mak aii!! Dah ada peraturan baru ke kat rumah kau tu?”

“Ini semua si Ashman tulah yang punya pasal!!” jawab aku sebal. Masih tak boleh lupa kejadian semalam. Disebabkan dia kegembiraan aku musnah sekelip mata!

“Hah?! Abang angkat kau yang handsome tu? Apa dia dah buat?!”

Handsome. Naura tak habis-habis puji Ashman. Ok, itu aku tak nafikan. Ashman Aidil sememangnya kacak. Pada Naura aku ceritakan semuanya dari awal sampai akhir. Terkejut jugaklah Naura dibuatnya. Dengan dia-dia pun geram bila dapat tahu Ashman buat aku macam tu.

“Alahai.. harap muka je handsome. Tak sangka dia sanggup buat macam tu,” kata Naura.

“Aku ingat aku nak pindahlah. Aku taknak duduk rumah tu lagi,”

“Hmm.. sampai macam tu punya merajuk?”

“Bukan merajuk, tapi sedar diri. Aku ni menumpang je kat situ. Lagipun aku dapat rasa yang dia tu tak sukakan aku pun. Sejak kecil lagi, kami tak ngam.” Balas aku sebal. Ya, sejak dari awal aku masuk ke rumah tu sampai sekarang Ash buat aku macam orang asing. Tak tahu kenapa tapi aku rasa mungkin Ashman fikir aku ni nak rampas kasih sayang mereka dari dia.

Aku tak mintak jadi begini tapi dah ini takdir aku. Mama ambil aku dari rumah anak yatim masa aku 10 tahun. Masa tu Ash dah 15 tahun dan bersekolah di Maktab Rendah Sains Mara Kuantan. Bila dah habis sekolah, dia melanjutkan pelajarannya di Universiti Sains Malaya, Pulau Pinang. Mungkin itulah sebabnya kenapa kami tak rapat sebab jarang berjumpa. Tapi dengan Kak Nia aku paling ngam. Sebab kami share semuanya dan dia anggap aku macam adiknya sendiri.

Tapi semenjak kebelakangan ni, Ash sangat baik dengan aku dan aku orang yang paling gembira kerana sangkaku dia sudah boleh menerima aku seadanya. Namun peristiwa semalam menyedarkan aku tentang sesuatu. Ashman Aidil masih yang dulu.

“Tapi dulu kau kata korang dah mula rapat. Alih-alih jadi macam ni. Pening aku dengar! Mana satu sebenarnya ni?”

“Memang kami dah ok, tapi aku rasa itu lakonan semata-mata. Dia saja je kut buat macam tu. Bila dah jadi macam ni aku mula sedar yang Ash tak pernah berubah. Dia tak suka aku dan takkan pernah suka aku.”

Naura menggosok-gosok belakang tubuhku. Turut bersimpati dengan nasib diri ini.

“Dahlah. Tak payah buat muka macam tu. Kalau kau serius nak pindah, kau staylah dengan aku. Kat sana pun aku tidur sorang aje. Nanti kalau kau pindah, kau jadi roommate akulah!”

“Serius?!” soalku sedikit teruja.

“Serius! Lagipun kalau kita serumah lagi senang. Study sama-sama. Pergi kelas sama-sama.”

Betul jugak tu. Aku pun dah tak payah berdepan dengan Ashman lagi. Dengan cara ini saja aku dapat lari dari dia.

“Kalau macam tu aku cuba tanya mama aku dulu. Harapnya dia setuju.” Tutur aku penuh mengharap.

“Kalau tok pa kau tak bagi?”

“Aku akan pujuk dia sampai dia setuju. Titik.” Ujar aku nekad.





MACBOOK Air Apple warna pink hadiah pemberian papa dan mama aku letak perlahan ke meja kopi di ruang tamu. Mood nak buat assignment dan tengok TV sama banyak. Sesekali aku mengerling ke arah mama yang leka membaca majalah. Sebenarnya aku bukan nak tengok TV sangat. Sengaja cari peluang untuk berbincang dengan mama pasal rancangan aku yang mahu pindah keluar dari sini. Harap tak ada bantahan apa-apa dari mama.

Mata melekat di kaca TV. Otak pula sibuk merangka-rangka ayat untuk diluahkan. Tak tahu macam mana hendak aku mulakan. Takut mama terkejut nanti. Tak ada angin tak ada ribut anaknya mahu pindah. Dah kenapa?

“Hai, tak pernah-pernah anak mama ni buat homework depan TV. Kata takut tak boleh fokus?” tegur mama.

“He he he. Ad ada cerita nak tengok, ma. Sebab tu standby depan TV. Sambil tu boleh buat kerja.” Dalih aku sambil buat-buat ketawa, cuba tutup rasa nervous nak cakap dengan mama mengenai hasrat yang satu ini.

Mama turut ketawa dan fokus pada majalah semula. Aku menggaru-garu kepala yang tak gatal. Macam mana nak cakap ni ye? Nak cakap sekarang ke tunggu lain kali? Tapi, sampai bila nak tangguh? Lambat beritahu, lambatlah aku dapat keluar dari sini.

“Mama, sebenarnya Ad ada benda nak beritahu mama ni..” Aku memulakan perbualan. Cuma kami dua beranak di ruang tamu ni. Mak Jah dalam bilik. Papa dengan tok pa dekat surau. Si Ashman tu lepas Maghrib terus menghilang entah ke mana. Lantak dialah!

“Apa dia, sayang?”

Dari duduk bersila atas karpet, aku bergerak ke sofa dan duduk di sebelah mama.

“Err.. Ad sebenarnya nak...” aku terhenti sejenak.

“Ad nak apa? Duit belanja tak cukup? Nak pergi shopping? Cakap je. Mama takkan marah,” sela mama.

Aku sengih kelat. “Tak, ma. Bukan tu..”

Mama mengerut dahi. “Ad ni buat mama sakit jantunglah. Apa yang Ad nak cakap sebenarnya ni?”

“Kalau Ad cakap mama janji jangan marah.”

Mama angguk perlahan, menanti ayat selanjutnya dariku.

“Ad sebenarnya dah fikir masak-masak pasal ni. Ad nak pindah duduk rumah sewa dengan kawan-kawan Ad. Mama tak kisah, kan?”

“What? But why? Ad nak tinggalkan mama?” soal mama agak terkejut.

“Tak, jangan salah faham. Ad cuma nak belajar berdikari je. Ad nak buktikan pada semua orang yang Ad dah boleh jaga diri Ad sendiri. Sampai bila Ad nak duduk celah ketiak mama dengan papa? Betul tak?” lancar aku menutur kata. Ingin berdikari itu cuma alasan. Aku rasa, tak perlulah mama tahu sebab sebenar kenapa aku ingin pergi dari sini. Aku taknak mama tahu aku dengan anak teruna dia tu ‘berperang’ sekarang ni.

“Ad nak berdikari atau Ad merajuk?”

“Maksud mama?”

“Lepas apa yang Ad cerita, mama tahu sedikit sebanyak Ad terasa dengan tok pa dan Abang Ashman. Betul tak?”

Pertanyaan mama menjerut leherku. Betul sangatlah tu. Tapi bukan sebab tok pa, sebab Ashman. Kenapalah aku sensitif sangat dengan dia? Kenapa aku harap dia akan pertahankan aku? Aku bukan adik dia, buat apa aku harap dia buat macam tu?

“Ad dah lupa pasal tu. Ad nak pindah ni pun sebenarnya tak ada kaitan langsung dengan apa yang jadi.” Bohong aku.

“Are you sure about this? Kalau tok pa tak izinkan macam mana?”

“Sebab tu Ad cakap pasal ni dekat mama. Ad harap mama boleh tolong pujuk tok pa. Pleaseee..!”

Mama menghela nafas perlahan. Seketika, dia mendiamkan diri. Sepertinya sedang memikirkan sesuatu. Majalah di tangan diletak ke meja kopi.

“Nantilah. Biar mama bincang elok-elok dengan tok pa dan papa sekali. Apa-apa keputusan semuanya bergantung pada tok pa. Ad tahu perangai tok pa tu, kan? Dia tak suka kalau kita memandai-mandai,”

“Ok. Tapi kalau boleh mama tolonglah yakinkan tok pa tu. Ad serius. Ad nak rasa hidup berdikari. Ad taknak orang fikir Ad ni cengeng sangat.” Aku menambah. Hish!! Asyik membohong je. Berganda-ganda dosa malam ni. Astaughfirullah! Maafkan Ad, mama. Ad terpaksa.

“Mama faham. Ad jangan risau sangatlah. Serahkan pada mama. Insya-Allah tok pa akan setuju.”

“Thanks, ma! I love you!” aku peluk mama erat lantas pipinya aku kucup mesra. Pastinya dialah insan yang akan paling aku rindui nanti.

“I love you too, sayang.” Mama turut memelukku penuh kasih.

Tengah syok manja-manja dengan mama, Ash balik. Mati terus mood aku sebaik terdengar dia memberi salam. Cepat-cepat aku pakai tudung yang aku letak atas bahu tadi.

“Ash ke mana tadi?” tanya mama.

“Jumpa kawan, mama.” Jawab Ash sopan dan terus duduk di sofa, tidak jauh dari kami.

Pandangan kami bersabung seketika. Tak selesa dengan situasi sebegitu, aku pantas ambil laptop atas meja kopi. Memang taklah aku nak lepak lama-lama kat situ bila Ashman ada. Lelaki itu masih merenung aku, namun tidak berkata apa-apa.

“Eh, nak ke mana ni, Ad? Kata nak tengok TV.” Tegur mama pelik.

“Tak jadilah, mama. Ad lupa cerita ni ada ulangan esok. Ad buat kerja kat bilik ajelah.” Dalih aku.

“Ok. Jangan tidur lambat sangat, ya?”

Aku angguk dan terus ke bilik. Satu keluhan berat aku lepaskan. Sabar, Ad. Lepas ni kau tak perlu berhadapan dengan dia lagi. Kau akan bebas sebebas-bebasnya dari dia. Fullstop.







LEPAS habis kelas tadi, Pak Alan terus bawa aku ke ofis tok pa. Tok pa ajak aku lunch dengan dia hari ni. Sementara tunggu tok pa siap kerja, aku duduk melepak dalam bilik tok pa. Tok pa sibuk depan komputer. Aku pula sibuk baca novel di kerusi panjang yang tersedia. Bilik tok pa ni awesome habis sebab menghadap KLCC dan KL tower. Dari tingkat tujuh ni bila tengok bawah rasa gayat semacam.

“Kejap ya, Ad. Tok pa ada kerja sikit ni. Kejap lagi kita pergi makan.” kata tok pa sambil matanya tidak lepas dari meneliti dokumen atas meja.

“Takpe, tok pa. Jangan rushing. Ad boleh tunggu.” Jawab aku yang selesa berlunjur kaki atas kerusi.

Masa tengah baca novel, aku ternampak Hanis lalu di depan bilik tok pa menuju ke pantri. Hanis a.k.a kerani terseksi yang pernah aku jumpa. Hampir semua staf kat sini panggil dia kembar Rozita Che Wan a.k.a Che Ta disebabkan bulu mata plastiknya yang melentik mengalahkan aktres terkenal itu sendiri. Memang Hanis tu cantik, tapi sayang perangainya tak secantik orangnya. Setiap kali aku ke sini mesti dia buat muka dengan aku, seolah-olah aku ni musuh ketat dia walhal aku kacau hidup dia pun tidak. Tak faham betullah aku, kenapa semua orang dalam dunia ni benci sangat dengan aku?

Aku pantas bangun dari kerusi. Tiba-tiba aje rasa nak terkucil. Sejuk sangat air-con dalam bilik tok pa ni. Nasib baik pakai baju lengan panjang.

“Ad nak ke mana?” tanya tok pa.

“Nak pergi toilet kejap.” Jawab aku.

Sepantas kilat aku berlari ke toilet. Beberapa minit kemudian, masa aku nak balik ke bilik tok pa semula aku terdengar suara Ashman dengan Hanis yang sedang bersembang di pantri. Dan langkahku mati bila terdengar namaku disebut-sebut Hanis. Aik? Mengumpat ke dia orang ni? Aku kaku berdiri tidak jauh di pantri, diam-diam pasang telinga. Nasib orang lain semua sibuk dengan kerja masing-masing. Kalau tak orang ingat aku spy budak berdua ni pulak.

“Apa adik angkat you tu buat kat sini, Ash?” soal Hanis tidak senang.

“Siapa?” Ashman pula bertanya.

“Berapa ramai lagi adik angkat yang you ada? Si Ad tulah! Siapa lagi?!” intonasi Hanis kedengaran kasar. Marah betul gayanya.

“Oohh.. agaknya tok pa I suruh dia datang tu..”

“I peliklah. Kenapa keluarga you manjakan dia sangat? Anak angkat je pun. Bukannya ada pertalian darah.”

Berdesing telingaku mendengarnya. Kalau ikutkan hati sekarang jugak aku sekeh kepala dia. Hanis cakap macam tu? Kenapa? Apa masalah dia sampai kaw-kaw kutuk aku? Aku masih tidak berganjak. Yang dia orang pun, punyalah syok bersembang sampai tak perasan langsung aku kat sini. Perangai..!

“Apa you ni? Slow sikit suara tu. Nanti kalau dia dengar macam mana?”

Heh!! Ashman, Ashman. Macam tu cara dia marah Hanis? Kelakar!! Marah macam tak marah je.

“Lantaklah!! Kalau dia dengar lagi bagus! Biar sedar diri sikit! Ini berlagak habis I tengok dia.”

Amboi, sedapnya mulut! Kalau aku tenyeh cili api dekat mulut tu baru tahu!! Sabar Ad, sabar! Aku ke dia yang berlagak? Tiap kali jumpa tak pernah nak senyum. Sombong semacam!! Apalah masalah perempuan ni, ya? Benci sangat dengan aku. Aku ada buat salah ke? Tiba-tiba, Ashman ternampak aku. Bulat matanya melihat aku dari jauh. Terkejutlah tu!

“Ad!” jerit Ashman.

Hanis turut berpaling ke arahku, namun tidak langsung kelihatan riak bersalah di wajahnya sebaliknya dia melemparkan senyuman sinis kepadaku. So annoying!! Ashman sudah ingin melangkah mendapatkan aku, namun aku pantas berlari ke bilik tok pa semula. Aku tak mahu cakap apa-apa dengan dia. Sesuai sangatlah dia dengan Hanis. Dua-dua pun tak ada hati dan perasaan. Tahu nak sakitkan hati orang je! Benci!!

“Tok pa, can we go now?” tanya aku sebaik masuk ke bilik tok pa. Beg di kerusi aku galas segera. Sudah tak ingin menunggu lama lagi. Panas hati betul aku dengan mereka tu!

“Jomlah. Tok pa pun dah lapar ni.”

Komputer ditutup dan tok pa terus ambil kot yang disangkut pada belakang kerusi lantas disarung ke tubuhnya. Saat itu jugalah Ashman muncul di muka pintu. Pandangan kami bertembung sesaat sebelum aku memalingkan muka ke lain. I hate to see that face and I don’t want to look at him anymore!! Benci!! Aku benci Ashman Aidil!!

“Kenapa, Ash? Ada apa-apa nak bincang ke? Tok pa nak keluar lunch dengan Ad ni,” tok pa yang tak tahu apa-apa menyoal. Handphone dan wallet atas meja dicapai.

Aku diam saja, buat tak endah dengan mamat tu. Sakit hati pasal malam tu tak hilang lagi, hari ni ditambah pula dengan masalah lain. Ashman jahat!! Dalam hati aku lega sebab tok pa tak ajak Ashman sekali. Kalau tidak aku lebih rela mati kelaparan dari hadap muka mamat tu!

“Err.. tak, tok pa. Sebenarnya Ash ada hal nak cakap dengan Ad sikit. Tapi.. kalau tok pa dah nak keluar takpelah. Kami cakap dekat rumah je nanti.” Balas Ashman teragak-agak.

Huh? Cakap dekat rumah? Siapa kata aku nak cakap dengan dia?! Hell no! Buat apalah dia sibuk-sibuk nak cakap dengan aku? Nak pujuk aku? Ashman nak pujuk aku? Jawabnya tidak!! Lelaki tak berperasaan macam dia mana reti pujuk!

“Oklah kalau macam tu. Let’s go, Ad.” Ajak tok pa.

Aku pantas mengikut tok pa dari belakang. Langsung tak angkat muka dan langsung tak tengok Ashman yang masih tercegat di tepi pintu. Masa nak lalu tepi Ashman tulah aku langgar bahu dia kuat-kuat. Sengaja buat macam tu. Serves him right!!

No comments:

Post a Comment