Thursday, 15 January 2015

Kamu Yang Ku Tunggu 4

“HUJUNG minggu ni Ad balik?” Itu soalan wajib mama setiap kali dia telefon aku.

Aku tersengih panjang mendengar pertanyaan mama. Selama dua bulan berjauhan dengan mama, baru sekali aku tak balik. Itu pun sebab minggu lepas pensyarah kami buat kelas ganti hari Sabtu dan Ahad. Terasa lebih dewasa bila dah tinggal berasingan dengan mereka. Makan pakai semua tanggung sendiri. Juga terasa sedikit canggung bila dah tak nampak Ashman depan mata. Aneh. Bila dia ada aku asyik nak mengelak tapi sekarang ada masanya aku terkenangkan abang angkat aku tu. Apa yang tak kenanya dengan aku ni?

“Insya-Allah, mama. Wajib balik. Kalau tak nanti tok pa marah.” Kata aku bila teringat syarat yang tok pa tetapkan. Penuh hati-hati aku menaiki anak tangga menuju ke kelas. Sebelah tangan memeluk kemas buku rujukan yang tebalnya 200 muka surat.

“Baguslah kalau macam tu. Sebab dengar-dengar Kak Nia pun balik petang Jumaat nanti. Suami dia dapat cuti lama. Dah lama kita tak berkumpul ramai-ramai, kan?”

“Kak Nia balik? Bestnya!! Dah lama tak jumpa dia. Rinduuu sangat kat dia!” Teruja betul aku dibuatnya. Maklumlah, lepas kahwin Kak Nia terus ikut suaminya menetap di Sarawak, mengendalikan perniagaan mereka di sana. Diam tak diam dah setahun lebih Kak Nia jadi orang Sarawak!

“Mama pun! Nanti mama masak sedap-sedap untuk korang semua.”

“Itu lagi best! Lama dah tak makan ketam masak lemak cili api yang mama buat. Marvellous! Oklah mama, Ad nak masuk kelas dah ni. Nanti Ad call lagi. Kirim salam dekat semua.”

“Ok, sayang. Jaga diri tau. Ingat, kalau ada apa-apa call kami cepat-cepat. Tau?” pesan mama.

“Insya-Allah, I will. Love you, ma. Assalamualaikum.”

“I love you too, sayang. Waalaikumussalam.”

Talian diputuskan. Sewaktu aku hendak masuk ke kelas, aku ternampak Jepp bersembang dengan Aleesya di satu sudut. Jepp tak nampak aku sebab dia berdiri menghadap ke lain. Bahagia betul mereka nampaknya. Bergelak ketawa dan bertepuk-tampar selamba. Pelik. Kata dah putus tapi bukan main mesra lagi tu! Mungkin dah rujuk semula kut? Aku berteka-teki sendiri. Baguslah kalau dah dia orang dah berbaik. Tak adalah Jepp kacau aku lepas ni.

Aku segera meluru ke tempat duduk yang tidak jauh dari white board. Aku ni kalau duduk belakang susah nak fokus dan cepat mengantuk. Bila duduk kat depan baru ada semangat nak belajar! Tak lama kemudian, Jepp masuk dan terus meluru ke arahku. Tersengih macam kerang busuk.

“Ad, malam ni awak free?” tanya Jepp.

“Tak tahu lagi. Kenapa?”

“Saya ingat nak ajak awak tengok wayang.”

Aik? Baru tadi aku nampak dia dengan Aleesya, alih-alih dia ajak aku keluar pulak. Demam labi-labi ke dia?

“Aleesya?”

“Saya dengan Aleesya kan dah clash. Dah lupa la tu. Saya nak keluar berdua dengan awak je. Boleh?”

Sumpah aku tak faham. Jepp dengan Aleesya ni kejap ok kejap tak ke? Jepp kata dah clash. Habis yang aku nampak dia bertepuk-tampar dengan Aleesya tadi tu apa? Tak mungkin aku tersilap. Memang awek yang dengan Jepp tadi tu Aleesya!

“Dah clash? Tapi tadi saya nampak awak mesra je denga Aleesya. Ingatkan dah ok dah..” dahiku sedikit berkerut.

Jepp tersengih menayang gigi. “Dah putus. Tapi kami masih berkawan.”

Oh! Macam tu pulak!

“Jomlah tengok wayang. Kita berdua je. Boleh?” Jepp masih tak putus asa.

“Ermm.. saya tak janji sebab saya takut tiba-tiba ada hal. Tengok keadaan.” Aku mula beralasan. Rasa tak sedap hati bila Jepp kata cuma kami berdua. Tatkala itu juga aku teringat janji aku pada tok pa tempoh hari. Ya, aku takkan mungkir janji. Walaupun tok pa tak tahu tapi Allah Maha Melihat. Aku takkan buat apa yang tok pa tak suka.

“Alaa, harapnya jadilah. Bukannya selalu dapat keluar dengan awak,”

“We’ll see about that. Apa-apa nanti saya mesej awak, ya?” kataku tanpa memaksudkannya. Cuma nak ambil hati Jepp saja. Lepas tu pandailah aku reka apa-apa alasan nanti.

Jepp angguk. Mujurlah pensyarah kami masuk masa tu jugak. Kalau tak nanti lagi teruk aku kena layan kerenah si Jepp ni. Pening!







“AD!! Ada orang datang cari kau ni!” beritahu Acha sebaik pintu bilik dibuka.

“Siapa?” tanya aku yang sedang bermalas-malasan di katil. Tengah sedap landing macam nilah orang datang. Penat pun tak hilang lagi. Kacau daun betul!

“Entah! Boleh tahan handsome orangnya. Bawak Volkswagen lagi!”

Handsome? Volkswagen? Rasa macam dah tahu siapa. Segera aku menjengah ke luar melalui jendela. Volkswagen Golf GTI berwarna hitam terparkir elok di depan rumah. Alahai!! Dah aku agak. Ashman Aidil yang segak berkemeja dan berseluar panjang sedang bersandar pada pintu kereta sambil berpeluk tubuh. Apa pulak yang dia buat kat sini? Aku mendengus kuat.

Kalau ikutkan memang aku taknak jumpa dia. Tapi timbul pula rasa kasihan melihat dia begitu sabar menanti. Sepantas kilat aku terjun dari katil, capai tudung bawal hitam dan terus mendapatkan lelaki itu.

“What are you doing here?” soalku serius. Haih! Cantiknya mukaddimah. Dahlah jarang-jarang aje dapat jumpa. Aku pulak nak tak nak je layan dia. Memang tak patut!

“Penat abang redah jam, macam ni pulak dia sambut kita. Sedihnya hati..!” Ashman menayang riak sedih, minta simpati.

Eleh! Nak suruh orang cair la tu! Aku menyilangkan tangan ke tubuh. Bila angin bertiup, bau perfume Calvin Klein yang dipakai Ashman menusuk ke hidungku. Mak aaii!! Wangi gila!

“Habis tu takkan nak suruh panggil budak-budak kompang lepas tu bentang karpet merah bagai? Dahlah tak cakap nak datang!”

Ashman tersenyum hampir ketawa. Aku buat lawak ke tadi?

“Kalau abang cakap nanti Ad lari pulak. Maklumlah, orang tu kan tengah marah abang lagi.”

Tahu pun! Jerit aku dalam hati.

“Nak apa sebenarnya ni?” soalku dengan kening terjungkit. Wajahnya menjadi tatapanku sejenak. Makin lama makin kacak pula cucu tok pa ni.

Wallet dalam poket seluarnya dikeluarkan. Sekeping not 100 dihulur ke arahku.

“Ni haa, mama suruh kirim duit belanja kat Ad.”

“Susah-susah je datang. Kan boleh bank in?” Aku mengambil duit yang masih di tangan Ashman.

“Mama tak sempat nak bank in. Alang-alang abang balik awal, mama suruh singgah jumpa Ad terus.”

“Hmm.. okey! Cakap kat mama thank you! Ad masuk dulu. Bye!” aku terus memusingkan tubuhku. Nak cepat masuk sebab dah malas nak berdepan dengan Ashman lama-lama kat sini.

“Ad, nantilah!” panggil Ashman.

Langkahku terhenti. Aku menoleh.

“Apa lagi ni?”

“Kat area sini ada kedai makan best-best tak?”

“Ada. Tak jauh pun dari taman perumahan ni. Kenapa?”

“Saja tanya. Tiba-tiba lapar pulak.”

“Pergilah makan. Ok bye!” aku dah malas nak melayan.

Baru dua tiga langkah, Ashman panggil lagi.

“Ad!”

Aku mendengus bosan. Apa lagi la yang dia nak?

“Apa?” tanya aku acuh tak acuh.

“Temankan abang.”

“What?! Tak boleh pergi sendiri?”

“Pleaseee!! Abang taknak makan sorang.” Rayu Ashman dengan muka sepuluh sen.

Ya Allah, sabar ajelah! Sejak bila Ashman ni suka berteman? Selama ni ke mana-mana pun dia seorang diri. Relaks je! Tapi hari ni gatal nak aku ada sekali! Apa kes?

“Jom laaa...! Kejap je..!” pujuk Ashman lagi bila melihat aku diam tanpa respons.

“Alahai, boleh tahan mengada-ngada cucu tok pa ni!! Wait here! Nak tukar seluar.” Aku akhirnya mengalah.

Ashman sudah tersenyum lebar, tanda kemenangan berpihak pada dia. Aku suruh Ashman tunggu dalam kereta. Cepat-cepat aku masuk tukar seluar track dengan seluar palazo kelabu. Dalam hati tak henti-henti marah Ashman sebab kacau aku nak berehat. Sabar, Adryana. Bukannya selalu Ashman minta kau temankan dia. Sesekali beralah tak ada salahnya. Pujuk hatiku lagi.





MASA Ashman tanya mana kedai makan yang sedap, aku dah agak dalam kepala dia mesti nak masakan panas. Dan sangkaanku tepat bila dalam kereta tadi dia cakap rasa nak makan tom yam. Dah tak ada kedai lain yang best selain Restoran Selera Kita ini. Masakan panasnya memang tip top! Aku paling suka paprik dia! Pedas dan terbaik!

“Ad sure ke ni taknak apa-apa? Tak lapar ke?” soal Ashman sambil memandangku, lama.

Aku mengangguk malas, buat-buat ralit tengok TV. Walhal malas nak tengok dia. Masuk yang ini dah dua kali Ashman tanya soalan sama. Memang aku tak rasa nak makan apa-apa. Cuma jus epal yang aku order, itu pun sebab haus yang teramat sangat.

“Masa ni memanglah tak lapar. Takkan nak tunggu pedih perut baru nak korek dapur? Tapaulah apa-apa. Karang tak pasal-pasal perut tu masuk angin.”

Ini yang buat aku pelik sangat dengan Ashman. Cara dia ambil berat tu lain macam. Dulu tak ada pun macam ni. Tapi jujur aku katakan, sedikit sebanyak tersentuh juga hati ini dengan keprihatinannya itu. Nampak je macam hati kering. Rupa-rupanya boleh tahan sweet jugak!

“Takpelah. Kat rumah tu banyak lagi stok makanan. Kalau lapar nanti orang makan la.” Jawab aku sebelum menyedut jus epal sampai habis.

Ashman angkat tangan, surrender. Dah malas nak paksa aku agaknya. Ada satu panggilan yang masuk ke telefon Ashman. Dia mencebik rimas. Segera diputuskan talian tanpa menjawabnya. Seakan tidak berminat dengan panggilan itu. Selang beberapa saat, Iphone 6 berwarna silver itu berbunyi lagi. Aku nampak nama Hanis yang tertera di dada skrin. Oh! Minah seksi tu yang call rupanya!

“Hishh!! Jawablah call tu!! Dari tadi asyik ringing je!” Aku sendiri dah mula rimas dibuatnya. Pelik. Kenapa Ashman taknak jawab?

“Hanis je pun. Malaslah nak cakap dengan dia. Rimas! 24/7 cari abang.Sikit-sikit tanya kat mana. Sebijik macam lagu Awak Kat Mana tu.”

Aku menahan tawa. Macam tu rupanya perangai Hanis, padanlah Ashman rimas. Lelaki manalah suka perempuan clingy. Setiap saat call. Tapi perempuan pun sama. Kalau dapat lelaki clingy, gerenti rimas! Jadi, aku faham apa yang Ashman rasa.

“Kalau malas, silent fon tu. Bingit!” rungutku bila telefon Ashman berdering untuk kali ketiga.

Ashman pantas menurut. Boleh tahu dia sendiri pun dah naik serabut. Kesian Ashman! Aku kembali menumpukan perhatian pada drama di saluran TV3. Tiba-tiba muncul gadis ayu berbaju kurung masuk ke restoran itu ditemani dua lagi rakannya yang lain. Time ni jugaklah aku perasan Ashman pandang perempuan tu tak berkelip. Wah, wah! Dasar lelaki! Pantang tengok perempuan dahi licin.

“Ehem!! Tak payah nak cuci mata sangat. She’s taken!” Selamba aku menegur. Cukup tak suka melihat reaksinya yang sebegitu. Macam tak pernah tengok perempuan!

“Ad kenal dia?”

“Satu kelas dengan Ad la! Dah ada boyfriend!” jawab aku. Ya. Budak perempuan tadi tu classmate aku tapi aku tak rapat sangat dengan dia. Memang cantik dan ramai yang tergila-gilakan dia. Tapi dah ada yang punya!

“Alaa.. tak kisah pun. Bukannya abang nak ngorat dia.”

“Habis tu pandang sampai nak terkeluar biji mata tu kenapa? Report kat Hanis baru tahu!” aku sengaja menggertak.

Ashman tayang muka selamba. “Report la! Sikit pun tak takut! Abang bukannya boyfriend Hanis. Abang pandang budak tadi tu pun bukan sebab nak cuci mata, tapi muka dia tu ada mirip kawan lama abang masa dekat USM dulu. Abang ingatkan dia tapi bukan.” panjang lebar penerangan Ashman.

“Betul ke abang bukan boyfriend dia? Ad ingatkan korang ni pasangan bahagia.” Kata aku seraya duduk menopang dagu. Ashman kata dia bukan boyfriend Hanis. Maknanya selama ini tanggapan aku salah? Dia memang tak ada hubungan dengan minah tu?

“Abang tak kata pun, Ad yang memandai-mandai.” Ujar Ashman bersungguh-sungguh.

Ya. Memang aku yang memandai-mandai. Malunya!!

“Yela tuu.. lelaki memang macam tu. Hari ni berkawan dengan si A. Esok bercinta dengan si B. Lusa kahwin dengan si C!”

“Abang tak. Berkawan dengan si A, bercinta dengan si A dan insya-Allah kahwin pun dengan si A jugak! Setia pada yang satu!”

Aku menjuih bibir. Boleh percaya ke Ashman ni jenis yang setia pada cintanya? Dan setahu aku, Ashman memang tak pernah ada kekasih! Tapi tak tahulah kalau dia ni pandai simpan rahsia. Nampak je macam single, entah-entah awek keliling pinggang!

“Hai, lelaki semua sama. Mulut manis! Tak boleh dipercayai! Sebab tu Ad takut nak bercinta. Takut kecewa!”

“Kalau macam tu, bercinta dengan abang ajelah. Insya-Allah tak kecewa!” balas Ashman seraya tersenyum meleret sampai telinga. Matanya ke mataku.

Erkk!! Aku terkedu. Gurauan apakah itu? Ashman bergurau atau dia benar-benar memaksudkannya? Tak pasal-pasal pipiku terasa membahang. Cepat-cepat aku melarikan pandangan ke lain. Apa kena dengan Ashman ni? Tiba-tiba ungkit pasal cinta pulak dengan aku. Yang aku ni menggelabah sangat kenapa? Relaks! Harapnya Ashman tak perasan aku blushing tadi.



__________________________

Terima kasih utk feedback anda. Kalau suka, alhamdulillah! Happy reading! :)

5 comments:

  1. hai la suwittnya yang part akhirtu

    ReplyDelete
  2. menarik.. Rasa2nya Ash tu mcm suka kat Ad jer... tak sabar nak tunggu next episode.

    ReplyDelete