Friday 16 January 2015

Kamu Yang Ku Tunggu 5

HARI ini hari pasif Nur Adryana. Nak ke kelas tak larat. Nak makan tak lalu. Nak buat apa pun terganggu. Sejak malam tadi perut aku sakit. Gastrik punya hal. Dah lama tak sakit macam ni, tup-tup hari ni dia datang balik. Sabar, Ad. Istighfar banyak-banyak. Allah sedang mengujimu. Ujarku dalam hati.

“Naura, kalau kau nak makan pergilah dengan budak-budak tu. Aku macam tak boleh join la. Rasa nak baring je ni.” ujar aku pada Naura yang masih tekun menyiapkan assignmentnya di meja study. Kejap lagi dia orang nak keluar makan. Nampak gaya aku kena duduk kat rumah je. Tak boleh ke mana-mana.

“Kenapa? Perut kau sakit lagi ke?” tanya Naura sedikit bimbang.

Aku mengangguk. Perlahan aku sandarkan tubuh ke kepala katil. Berkerut dahi menahan sakit yang menyucuk-nyucuk ke ulu hati. Kalau mama tahu ni harus berbakul-bakul dia membebel. Dah tahu sangat aku ni macam mana. Selalu sangat makan tak ikut masa inilah padahnya!

“Risau pulak aku tengok kau ni. Kita pergi klinik nak?”

“Takpelah. Aku boleh tahan lagi ni. Insya-Allah takde apa-apa. Nanti oklah kut.” Aku menggeleng. Sedikit keberatan.

“Kalau tak tahan sangat kau cakap tau? Nak kirim apa-apa tak? Nanti aku belikan,”

“Tak rasa nak apa-apa la. Loya semacam ni. Tadi makan kat kantin pun tak habis,” kata aku lagi. Bila dah jadi macam ni memang taknak telan apa-apa pun.

“Habis tu takkan taknak apa-apa langsung? Kena makan jugak, biar perut tu tak masuk angin.” Terpamer riak risau di wajah Naura.

Serta-merta aku teringatkan Ashman. Cara Naura membebel sama macam dia! Ayat tu sebijik! Yang aku duk ingat kat abang angkat aku tu dah kenapa? Dah buang tebiat?

“Kalau gitu aku nak nasi goreng paprik ayam. Suruh dia buat pedas sikit tau,”

“Hish kau ni! Kau tu gastrik. Mana boleh makan pedas.”

“Yelah, doc. Kalau macam tu saya nak nasi air ajelah, doc.” Sengaja aku usik Naura dengan memanggilnya doktor. Risau sungguh dia dekat aku. Terharu!

“Doc, doc. Aku ni risaukan kau. Tahu? Kalau apa-apa jadi, matilah aku nak menjawab dengan parents kau. Tok pa kau terutamanya!”

“Alaa.. relakslah. Aku ok je ni! Kau ni paranoid sangat!” aku masih mampu tersengih walaupun dalam perut ni rasa bagai ditoreh-toreh dengan pisau. Pedih!

“Paranoid tak paranoid. Kau tu kawan baik aku. Kalau kau sakit aku pun terasa sekali.”

“Yelaa.. aku tahu kau sayang aku. So sawit!” sendaku lagi.

Pecah tawa Naura bila aku sebut so sweet dengan so sawit. Itulah bahasa budak-budak sekarang. Hancur! Naura tutup laptop dan semua buku atas meja dikemaskan. Laju dia bersiap nak keluar, takut kena tinggal. Aku pulak memang dah ‘low batt’. Dua puluh empat jam berbaring tak buat apa-apa. Serius rasa macam nak pitam!

“Aku pergi dulu. Kalau nak apa-apa call aku.” ujar Naura setelah siap memakai tudung di depan cermin almari. Beg duit atas meja dicapai.

Aku angguk. Anak patung Hello Kitty yang aku bawak dari rumah aku capai dan ku peluknya kemas. Aku pejamkan mata rapat-rapat sampai terlena.







SEMUA housemate aku yang lain dah membuta, kecuali Naura dengan kakak senior kami, Kak Dee. Masa dia orang balik tadi, aku tidur. Pukul 12.30 pagi baru aku terjaga. Mentang-mentanglah cuti solat, tidur tak ingat dunia. Terjaga ni pun sebab lapar yang amat. Nasi air yang Naura panaskan sekejap tadi aku suap perlahan-lahan. Sakit dalam perut masih tak hilang, malah lebih teruk rasanya. Tapi aku cuba lawan. Kalau dilayan sangat nanti makin parah jadinya.

“Macam mana dengan Ad? Dah ok sikit?” Kak Dee yang baru selesai solat Isyak datang duduk di sebelahku.

“Entahlah, kak.. rasa sakit lagi ni. Makan apa pun sakit.. kalau tak makan lagilah..” aku memegang perut sambil berdesis perlahan.

“Gastrik memang macam tu. Akak pernah kena. Sampai muntah-muntah dibuatnya. Kalau Ad tak tahan akak bawak pergi klinik ajelah ye?”

“Tak payahlah, kak... lagipun dah lewat sangat ni. Esok-esok ajelah.. kita pergi.”

Kak Dee angguk. Handphone di tangannya bergetar, menandakan ada mesej diterima. Nampak Kak Dee tersenyum-senyum, bahagia sangat. Mesti tengah berbalas mesej dengan boyfriend dia ni. Comel je! Jealous tengok orang semua ada partner masing-masing. Bilalah agaknya aku nak merasa semua tu?

Naura keluar dari bilik lantas dia duduk di kerusi yang bertentangan denganku. Ditenungnya aku dengan wajah risau.

“Kenapa tengok aku macam tu?” tanya aku pelik.

“Aku risau, beb. Muka kau pucat gila!”

Aku meraba-raba mukaku sendiri. Pucat sangat ke? Aku melirik ke cermin dinding yang tidak jauh dari meja makan. Ha’ah la! Pucat!! Dah macam Edward Cullen je ni!

“Aku ok... jangan risau..” jawab aku tersekat-sekat. Ok apa macam ni? Cakap pun macam tak makan nasi 10 hari!

Tekak mula terasa loya. Pinggan nasi aku tolak ke tepi. Surrender. Memang dah tak boleh nak telan apa-apa lagi.

“Kenapa? Tak habis?” soal Naura.

“Dah tak boleh nak telan. Loya.”

“Kalau macam tu jangan paksa.”

Saat itu aku teringat pada assignment yang masih belum siap. Rasanya kena paksa diri untuk selesaikan semuanya malam ni juga.

“Esok kelas kita pukul berapa?” soal aku pada Naura yang tengah ralit tengok gambar di Instagram.

“10. Kenapa?”

“Matilah.. Assignment aku! Sikit lagi tak siap.. tapi nak hadap laptop pun dah tak larat..” ujar aku tersekat-sekat. Mati aku, mati! Date line assignment tu esok! Kalau aku tak siapkan malam ni memang masak aku!

“Ish, kau ni! Tak payah fikir apa-apa dulu. Ada baiknya kau M.C je esok. Assignment tolak tepi.” Balas Naura, cuba menenangkan.

Lambat-lambat aku mengangguk. Malas nak berdebat lagi. Rasa loya semakin menjadi-jadi. Aku tarik nafas dalam-dalam, cuba menahan. Tapi makin lama makin loya aku rasa. Sepantas kilat aku berlari ke tandas, menghambur segala isi yang tertahan. Habis semua yang aku makan tadi keluar balik.

Aku lemah selemah-lemahnya, kepala juga terasa berat. Dari luar terdengar Naura dan Kak Dee melaung memanggil aku. Aku berusaha membuka pintu. Pandangan semakin kelam. Wajah mereka juga aku sudah tidak nampak lagi. Akhirnya aku rebah tak sedarkan diri.





KALAU malam tadi aku di rumah sewa. Pagi ini celik saja mata aku sudah berada di rumah mama. Mama kata, sekitar pukul 1 pagi Naura telefon beritahu aku muntah-muntah dan pengsan. Bila dah jadi macam ni, aku nak ke mana-mana pun mama tak bagi. Lagipun tok pa dah pesan, pastikan aku rehat betul-betul.

Paling menyentuh hati bila dapat tahu Ashmanlah yang bawak aku balik ke sini. Mama kata dia nampak risau sangat. Lepas je mama cakap aku pengsan, tak tunggu lama dia terus ambik aku. Terasa sukar untuk aku percaya tapi aku tahu mama tak mungkin sengaja nak reka cerita. Kalau dah mama cakap macam tu, maknanya memang betullah tu. Alahai, sweet sangat pulak abang angkat aku ni. Tak sangka sampai begitu dia bimbangkan aku. Tanpa aku sedar, aku tersenyum sendiri.

Mama masuk bersama dulang di tangan, bawakan sarapan untuk aku. Aku nak turun makan kat bawah mama tak bagi. Katanya takut aku pengsan lagi. Sumpah aku rasa bersalah sebab terpaksa menyusahkan mama pula. Dari berbaring, aku bangun dan bersandar pada kepala katil. Mama meletakkan dulang tadi atas riba aku.

“Kesian Ad tengok mama. Terpaksa turun naik hidang makanan untuk Ad pulak. Ad ok je ni. Bukannya tak boleh berjalan langsung.” Kata aku. Rasa bersalah melihat mama buat semua benda untuk aku. Mujur ada Mak Jah untuk membantu.

“Takde hallah. Mama lagi risau nak biar Ad ke sana sini. Ad tu masih lemah lagi. Kan Doktor Ramzul dah cakap Ad kena rehat sampai betul-betul sembuh.” Mama yang duduk di birai katil mengusap-usap kepalaku lembut.

Aku mengangguk faham. Awal pagi lagi mama suruh doktor peribadi kami ke sini. Aku dinasihatkan supaya tidak melakukan kerja berat untuk masa sekarang. Yang paling best, dapat M.C sampai tiga hari! Maknanya aku kena stay sini sampai hujung minggu ni.

“Termenung apa lagi tu? Cepat makan. Nanti boleh telan ubat.” Arah mama. Tegas mengalahkan doktor.

Aku sengih. Mataku tertumpu pada dulang di riba. Ada scramble egg, sosej, baked beans dan jus mangga.

“Banyaknya! Tak tahu boleh habiskan ke tak ni.”

“Ad kena makan banyak, baru cepat sihat. Tak boleh biar perut kosong. Takut Ad pengsan lagi.”

Aku hanya menurut. Faham yang mama sebenarnya runsingkan aku. Tak lama kemudian, ada panggilan yang masuk ke telefon mama.

“Waalaikumussalam, Ash.” Sahut mama sebaik Samsung Note 3 dilekapkan ke telinga.

Oh, Ashman Aidil yang call. Aku cuma diam, tak mahu menganggu.

“Ya. Ad dah bangun dah ni. Kenapa?”

Mama bercakap sambil pandang aku terus. Mama sebut aku? Ini mesti Ashman tanya pasal aku pulak. Hmm.. baru sekarang aku tahu Ashman Aidil ni sebenarnya boleh tahan caring jugak. He he he hee!

“Iye. Jangan risau sangat. Mama ada boleh tengok-tengokkan dia. Kalau ada apa-apa nanti mama telefon Ash. Ok. Assalamualaikum.” Ucap mama sebelum talian dimatikan.

Aku perhati saja reaksi mama. Tersenyum panjang sampai ke telinga. Penuh bermakna. Fon diletak ke meja sisi katil.

“Kenapa mama senyum?”

“Abang Ashman tulah. Risau sangat dia dekat Ad. Berapa kali dah tanya pasal Ad. Tak pernah lagi mama tengok dia macam tu. Malam tadi dia la yang angkat Ad bawak masuk ke sini. Kalau nak harapkan mama, memang tak dapatlah kut?” beritahu mama disusuli ketawa kecil.

Aku ternganga. Terkejut beruk dengar cerita mama. Wajah merona merah. Kalau malam tadi muka aku pucat, tapi pagi ini macam udang kena bakar. Ashman angkat aku?! Like seriously?!! Ini yang rasa macam nak pengsan balik ni!! Ya Allah, malunya!!

2 comments: