Monday 30 December 2013

Oh My Ex-Husband! 14

“ Majlis kahwin Zalia lagi seminggu. Rene tak cari lagi hadiah untuk dia. Tak tahu nak kasi apa…” aku memberitahu pada mama sewaktu menolong dia menyediakan tengahari untuk kami sekeluarga. Hari ini Kak Ana, suami dan anaknya juga akan makan tengahari di sini. Seronok sangat aku dapat lepaskan rindu pada Boboi. Rindu? Macamlah duduk jauh. Walhal satu KL juga. Cuma kekangan masa tidak mengizinkan aku untuk selalu berjumpa dengan si comel itu.

“ Bagi je apa – apa. Yang penting ikhlas dari hati.” kata mama. Tomato, brokoli, baby corn dan cauliflower dikeluarkan dari peti ais lalu dibawa ke meja kecil di dapur itu. Kerusi yang bertentangan dengan aku ditarik lantas mama duduk di situ.

“ Masalahnya takde idea lagi nak bagi apa. Mama cadangkanlah…” pinta aku sambil tersengih panjang menayang gigi. Penuh hati - hati aku kupas bawang takut pisau terkena jari. Dulu akibat kecuaian sendiri, aku pernah terhiris jari. Sakit gila wooo!! Nasib baik darah tak masuk dalam makanan. Kalau tak, memang ada yang jadi Raja Bersiong nanti. Hehehee!

Mama senyum. “ Kalau mama… Mama akan bagi benda – benda yang dia boleh guna untuk jangka masa panjang. Contohnya macam barang dapur. Set pinggan – mangkuk ke. Periuk ke. Nanti dia pindah rumah tak payah beli lain dah.”

Betul jugak kata mama. Beri benda macam tu lagi senang. Zalia boleh guna bila dah duduk rumah sendiri nanti. Dengar cerita bakal suaminya itu dah belikan dia rumah. Lepas kahwin terus pindah masuk. Bertuah badan dapat suami poket tebal macam tu.

“ A'ahlah... Kebanyakannya orang akan bagi benda macam tu je. Masa Rene kahwin dulu pun dapat banyak barangan elektronik. Best betul… Pindah rumah angkut je semua yang ada. Tak adalah membazir duit.” aku tersenyum sendiri tatkala fikiran mengimbas kembali cerita dulu. Ada yang bagi seterika, ada yang bagi set tupperware. Periuk nasi pun ada! Yang paling tak tahan ada yang siap bagi baju bayi!

“ Hmm…. Rindunya kat semua tu…” gumamku perlahan tanpa sedar.

Kak Ana yang baru masuk ke dapur tercegat di tepi aku. “ Apa dia? Rindu?”

Aku tersentak. Pipi merona merah malu ditegur Kak Ana tadi. “ Eh. Tak ada apalah, Kak Ana….” aku sudah tersipu - sipu malu. Macam mana boleh tercakap macam tu pulak? Nasib baik Harith tak ada kat sini. Kalau tak cukup tiga kalilah aku malukan diri depan dia. Tak dinafikan ada masanya hati ini terasa ingin kembali ke masa lalu. Alangkah bahagianya aku dan si HD waktu itu.

“ Alaaa.. Kak Ana dengar tadi… Takpe Rene. Rindu tu perkara biasa. Yang luar biasanya kalau langsung tak rindu. Dah namanya kenangan. Semua itu sukar untuk dilupakan dan ianya cuma ada satu tempat untuk kita semat sampai bila – bila… Dekat sini….” kata Kak Ana sambil meletakkan jari telunjuknya di dada kiri.

“ Betul tu, Rene. Jangan malu untuk berterus – terang. Ada baiknya luahkan saja semua yang terpendam di hati. Mana tahu rasa lebih lega lepas ni,” sela mama.

Aku tak nafikan kebenaran kata - kata mereka. Marah aku pada Harith masih belum reda. Namun kenangan manis itu tetap akan ada di dalam sanubari. Ianya takkan terhapus dek kesedihan yang masih bersarang di hati.

“ Rene.. Adam datang ni.. Nak jumpa Rene..” Abang Firdaus merangkap abang iparku itu terjengul di pintu masuk dapur.

Pisau di tangan terjatuh ke lantai akibat terperanjat yang amat. Mujur tak kena kaki.

“ Adam datang? Mama ajak dia ke?” pada mama aku bertanya.

“ Eh taklah! Tak tahu pun dia nak datang.”

Aku mengeluh berat. Hilang terus angin baik aku saat ini. Kenapalah Adam Khalid datang pulak? Tak tahu ke dia yang aku masih marahkan dia dan tak mahu bertemu dengannya buat masa ini?

“ Pergilah Rene.. Tak baik biarkan tetamu tunggu lama… Pergi jumpa dia kejap. Bincang apa yang patut. Selesaikan baik – baik.” pujuk mama setelah perasan akan perubahan riak wajah aku.

“ Hmmm.. Yelah…..” akhirnya aku akur dan terus bangkit dari kerusi meninggalkan dapur itu. Demi mama aku turutkan. Kalau tak, jangan haraplah Rene Hananni nak beralah.

________________________________

“ Rene masih marahkan angah?”

Soalan Adam aku tak berminat nak jawab. Perlahan aku melangkah ke gazebo dan duduk di situ. Adam datang menghampiri aku, berdiri betul - betul di depan aku. Tak ingin bertentang mata dengan dia, aku pantas tunduk menekur rumput karpet Philipine.

“ Atau dah bencikan angah?” soal Adam lagi bila aku hanya membisu tanpa kata.

“ Janganlah diam macam ni, Rene. Cukuplah Rene mengelak dari angah selama ni. Angah nak pulihkan semuanya… Angah taknak bermasam muka dengan Rene.” ujar Adam dengan nada memujuk.

Aku melepaskan keluhan di bibir. Bila nak memujuk pandai pula dia berlembut dengan aku. Itulah... Lain kali jangan pandai - pandai menuduh tanpa bukti. Think before you act.

“ Sejujurnya Rene masih marahkan angah…. Rene tak boleh terima tindakan angah tu. Angah tuduh melulu. Buat kami macam tak ada hati dan perasaan..” aku berjeda. Nafas aku tarik dalam - dalam. “ Seriously Rene terkejut. Angah buat macam tu, seolah – olah angah tak kenal Rene. Angah sanggup fikir Rene buat benda tak elok belakang korang semua.”

Adam yang tadinya berdiri, pantas duduk di sebelah aku. “ I know I’ve made a big mistake. That’s why I want to make things right. Berikan angah peluang, Rene.. Please… Maafkan angah… Dari hujung rambut sampai hujung kaki.. Maafkan angah.” rayu Adam.

“ Rene boleh maafkan angah. Tapi dengan satu syarat.” balas aku setelah lama berfikir.

“ Beritahu aje. Apa syaratnya?”

“ Angah kena mulakan dari Amir dulu. Minta maaf dengan dia sebab angah dah libatkan dia sekali.” Aku meluahkan hasrat. Walaupun Amir mengaku yang dia tak pernah menyimpan dendam, namun Adam Khalid harus memohon maaf darinya.

“ Kalau angah taknak macam mana?”

Aku memejamkan mata rapat, menahan geram dan marah yang kian menjadi – jadi. Nampaknya Adam masih juga tak mahu beralah. Dengan aku saja dia nak berbaik. Tapi dengan Amir dia taknak bagi muka. Mana boleh macam tu!

Fine.. Kalau macam tu, Rene pun takkan maafkan angah.” Aku pantas bangkit dan masuk ke rumah dengan kesebalan di hati. Sampai hati Adam. Aku benar – benar kecewa dengan dia.

__________________________________

“ Sebenarnya Harith datang sini ada hal… Harith nak ajak Rene keluar kejap…” jelas Harith ketika papa bertanyakan tujuan dia ke mari.

Kami memang terkejut sangat. Tak ada angin tak ada ribut lelaki itu terpacak di depan rumah. Tak beritahu nak datang. Nasib baik kami tak ke mana – mana. Kalau tak duduklah dia kat luar rumah tu sampai jadi arang.

“ Hal apa? Kenapa tak cakap awal – awal?” aku menyampuk.

Lelaki itu seakan begitu berat hati hendak menjelaskan. Suaranya tersekat di kerongkong. Lama dia diam, membuatkan aku semakin berdebar menanti penjelasan selanjutnya.

“ Benda ni mengejut sebenarnya… Abang pun tak expect benda ni akan jadi hari ni… Jadi.. Abang harap sangat Rene boleh keluar dengan abang.. Sekejap pun jadilah…” ujar Harith penuh mengharap. Dari ekspresi mukanya, dia kelihatan begitu kusut dan tak tentu arah. Semacam ada masalah besar yang sedang dipikulnya.

“ Penting sangat ke?” aku tanya lagi.

Harith mengangguk. “ Sangat penting. Melibatkan soal hidup dan mati.”

Wah wah! Sampai melibatkan soal hidup dan mati? Serius sangat bunyinya ni! Ini yang buat aku pun tak sedap hati ni. Apa benda yang penting sangat tu agaknya ya? Agaknya kalau aku tak ikut, dia mati? Macam tu ke?

“ Kalau dah macam tu kata Harith, pergi ajelah Rene… Kan Harith kata kejap je.. Pergilah…” suruh mama.

“ Cakap dulu pergi mana baru Rene ikut.” aku pandang Harith.

“ Balik Mont Kiara. Rumah mommy. Ada orang nak jumpa Rene kat sana.”

“ Siapa?” Aku jadi berdebar – debar. Siapa pulaklah yang nak jumpa aku kat sana?

“ Adalah.. Nanti – nanti Rene akan tahu jugak. Sekarang ni Rene kena ikut abang balik ke sana dulu.” Jawab Harith yang masih ingin berahsia.

Aduh…! Harith ni sengajalah nak bikin aku tak senang duduk.  

“ Ermm.. Give me 10 minutes.. Nak tukar baju..” perlahan aku bangkit dari sofa.

Harith memandang aku dari atas ke bawah. “ Tak perlu. Macam ni dah cantik dah.”

Pandangan aku jatuh ke tubuh sendiri. T - shirt Hello Kitty dan seluar trek yang aku pakai ni dia kata cantik? Masya - Allah... Rabun dah bekas laki aku ni agaknya.

“ Pakai macam ni abang kata cantik? Bawak mengucap sikit boleh?” sindir aku geram. Sudahlah aku pakai sempoi, dia siap boleh puji lagi. Aku pakai sempoi ni pun sebab duduk rumah tak ke mana - mana. Logiklah kan? Yang tak logiknya kalau duduk rumah pakai evening dress. Yang tu memang dah biul namanya tu.

Ketawa mengekek - ngekek Harith. “ Yelah.. Pergilah cepat..”

Aku terus mengatur langkah naik ke bilik. Capai t - shirt berlengan panjang dan seluar palazo kegemaran. Pakai ala kadar saja. Bersolek pun tidak. Bukannya nak ke mana - mana pun. Setakat pergi ke rumah mommy tak perlulah berdandan bagai. Sebelum keluar, aku ambil purse di dalam laci meja solek. Aku segera turun ke bawah semula, mendapatkan Harith yang sudah menanti di tepi kereta.

“ Mama, papa. Harith mintak maaf. Tapi Harith pinjam Rene kejap ya hari ni? Nanti petang Harith pulangkan balik.” tutur Harith sopan seraya menyalami papa dan mama. Mereka berbalas senyuman.

“ Boleh. Nak pinjam selamanya pun tak apa. Tak payah pulangkan.” usik papa penuh makna.

“ Papaaaaa….!” aku menjerit geram bila diusik begitu.

Mama pantas mencubit bahu papa. Papa pula hanya ketawa dengan riak wajah yang selamba. Harith sudah tersengih macam kerang busuk. Dia pantas membukakan pintu kereta untuk aku. Wow!! Masih gentleman seperti dulu! Ujar aku dalam hati.

“ Hati – hati drive!” pesan mama sebaik Harith masuk ke perut kereta.

Harith mengangguk seraya menghidupkan enjin kereta. Aku terus melambai – lambaikan tangan pada papa dan mama sebaik BMW Z4 meluncur pergi dari situ. Hati dipagut debaran tatkala teringat apa yang Harith beritahu tadi. Siapa agaknya yang sedang menanti aku di sana?

_______________________________

“ Haa.. Sampai dah pun Rene… Rindunya kami dekat Rene… Lama sungguh tak jumpa…” tegur satu suara lembut yang amat aku kenali. Sudah lama benar rasanya aku tidak mendengarnya. Hari ini, terubat juga kerinduanku padanya!

Lebar senyuman aku tatkala melihat dua wajah insan yang amat aku sayangi di ruang tamu penthouse mewah ini. Tan Sri Hilmi dan isterinya Puan Sri Zaleha merangkap ibu dan ayah mommy, sudah tentulah nenek dan atuk kepada Harith Daniel. Sungguh aku tak sangka hari ini kami akan bertemu lagi. Rupa – rupanya merekalah orangnya yang ingin bertemu dengan aku seperti yang dimaksudkan oleh si HD tadi! Huh!! Saja buat suspens!

“ Atuk dengan nenek sihat? Bila sampai…?” aku pantas meluru ke arah mereka yang sedang beristirehat di ruang tamu. Aku menyalami atuk, kemudian nenek. Memeluk nenek seerat mungkin dengan senyuman yang tidak lekang di bibir. Kami jarang dapat berjumpa memandangkan suami isteri ini menetap di Istanbul. Kalau pulang ke Malaysia pun hanya pada hari raya Aidilfitri dan Aidiladha.

Nenek menyuruh aku duduk di sisinya. Langsung tak mahu berenggang dengan aku. Menandakan dia juga begitu rindu dan gembira kerana kami dapat bersua lagi akhirnya.

“ Alhamdulillah sihat walafiat. Kami sampai petang semalam. Tapi singgah dekat Negeri Sembilan dulu. Jenguk sanak – saudara kat sana. Rene macam mana sekarang? Dah ada isi?” tanya nenek.

Kening aku bertaut. “ Isi? Isi apa, nek?”

“ Allah….. Yang dalam inilah…. Takkan belum ada apa – apa lagi kut…?” nenek meletakkan tangannya ke perut aku yang kempis.

Aku menelan air liur. Terkedu dengan pertanyaan dari wanita yang sudah berusia 70 tahun. Apa maksud nenek? Nenek kan dah tahu yang aku dan cucu lelakinya itu sudah berpisah? Mommy, Hanim dan Harith juga sudah tergamam. Masing – masing tak berani hendak menjawab. Aku pandang mereka bertiga yang saling berpandangan antara satu sama lain.

“ Sabarlah Leha oi… Budak – budak ni muda lagi… Tak payah kalut sangat nak timang anak. Ada rezeki nanti melekatlah dalam perut tu…. Banyakkan berdoa.. Insya – Allah adalah nanti..” celah atuk senang seraya tersenyum ke arah aku.

“ Yelah… Saja je Leha tanya. Leha nakkan yang terbaik untuk anak cucu kita ni. Syukur alhamdulillah Rene dengan Harith dah bersatu semula… Gembira sungguh hati nenek ni, Rene…”

Sekali lagi aku diterjah rasa bingung, langsung tak mengerti apa makna di sebalik perbualan suami isteri itu. Kenapa atuk dan nenek fikir aku dan Harith sudah berbaik semula? Apa yang menyebabkan mereka berkata begitu? Am I missing something here? Aku pandang mommy, Harith dan Hanim bersilih ganti dengan pandangan bingung. Masing – masing tersenyum hambar. Di wajah mereka seolah – olah ada sesuatu yang mereka sorokkan dari pengetahuan aku selama ini. Apa sebenarnya yang dah terjadi? Saat ini aku pandang Harith lama. Lelaki itu tampak resah dan gelisah. Reaksinya itu meyakinkan aku, jawapannya hanya ada pada dia.


*****************

nak tumpang tanya sikit boleh? bila korang baca OhMyExHB ni kan, siapa yg korang bayangkan utk watak Harith, Rene, Amir dan Adam? (saja nak tau) hehehehee. sebab selalunya bila kita baca apa2 cerita mesti ada visualize rupa watak2 kan? :) mehh share sikit mehh.. :)

15 comments:

  1. wahh..lgi excited nk bace if visualize rupa watak2 kn..:):)
    harith-aaron aziz
    rene-siti saleha
    amir-aiman hakim redza
    adam-adi putra.;):)

    -fara

    ReplyDelete
    Replies
    1. hahaaa.. nampaknya aaron aziz mmg dah sinonim dgn watak2 dlm novel, kan? bermula dgn nora elena, ombak rindu, and then adam dan hawa.. hihihih..! tq for the comment. sengih sorg2 saya baca :)

      Delete
    2. siti saleha utk watak rene? okey jugak tu.. cun.. mmg saya imagine die ni lembut tapi keras kepala.. kalau fazura pun okey jugak. if korang perasan sy ada tulis harith kata rene secantik fazura.. heheheeee.

      Delete
    3. hahaha..yuh..sbb tu saya pilih aaron aziz..bcuz he sooooooo sweet dlm nora elena..:D and psl watak rene plk..if fazura pun xper..ikut writer la..:)

      -fara

      Delete
  2. Best la... tpi klu sya yg akan pilih;
    Harith - Aaron Aziz
    Rene - Zara Zya
    Adam - Adi Putra
    Amir - Azli Khairi

    ReplyDelete
  3. sy stuju dgn fara..harith ssuai as a aaron aziz..cuz nmpk harith very2 sweet..sme mcm aaron dlm drama2 yg dilakonkan..esp dlm drama nora elena as a seth..omaigodd...:o:o i really2...like him!..plus when he was acting with siti saleha..so rene ssuai as a siti saleha..:)caiyok writer!..hehe:D

    -adriana

    ReplyDelete
  4. This comment has been removed by the author.

    ReplyDelete
  5. Saya rasa watak harith/adam sesuai dgn syarul ridzwan..

    ReplyDelete
  6. Kalau pendapat saya adalah:
    Harith - hero baru dlm Ariana Rose - HIsham Hamid
    Rene - Anzalna Nasir
    Adam - Nazim Othman
    Amir - Azli Khairi

    ReplyDelete
  7. eehehehheee... nice, korang!! masing2 ada taste and pendapat sendiri. gudjob!! siapa pun watak yg korang imagine, saya harap cerita saya yg x seberapa ni mampu memuaskan hati anda semua! xoxo :)

    ReplyDelete
  8. Wah best crita ni bila nak bukukan. Tak sabar nak buat collection! Good good writer

    ReplyDelete
    Replies
    1. thank uuu dear.. bila nak dibukukan? InsyaAllah manuskrip dalam proses. tq for reading :)

      Delete
  9. Saya pilih:
    HD - AARON AZIZ
    RENE -SITI SALEHA
    AMIR -AZLEE KHAIRI
    ADAM -FARID KAMIL@KEITH FOO

    ReplyDelete
  10. Klau djdkn drama korea lg best...

    ReplyDelete