Sunday 5 April 2015

Kamu Yang Ku Tunggu 19

LEPAS mandi dan solat, aku dan Ashman duduk bersembang di ruang tamu di tingkat atas, tak jauh dari bilik tidur kami. Aku duduk atas kerusi, dia pula duduk atas bean bag. Orang lain semua dah tidur. Kami saja yang masih berjaga. Terlalu banyak perkara yang hendak diperkatakan.

“Macam mana Ad tahu yang ini semua sudah dirancang?” soal Ashman sedikit bingung.

“Ad dapat tahu semua ni dari bekas kekasih Hanis sendiri. Semua yang Hanis rancang dia tahu.” aku membuka cerita. Ex-boyfriend Hanis itulah yang aku jumpa petang tadi. Bila dah tengok sendiri orangnya, baru aku ingat dialah yang aku nampak dengan Hanis dekat The Gardens dulu.

Semuanya telah diceritakan pada aku. Tak satu pun yang tertinggal. Terkejutnya aku bukan kepalang setelah mengetahui kisah yang sebenar. Semuanya sudah jelas. Hanis itu memang licik. Insiden sebentar tadi rupa-rupanya adalah salah satu dari rancangannya. Dia ajak Ashman pergi rumah dia sebab sengaja nak kenakan Ashman. Hanis mahu mereka ditangkap khalwat dan lepas itu paksa Ashman kahwin dengan dia. Perempuan jahat!!

“Maksud Ad, Johari?”

Aku mengangguk.

“Dia ajak Ad jumpa semata-mata nak bagi amaran pasal Hanis. Dia dapat agak apa yang akan berlaku lepas ini. Sebab itulah dia mintak Ad segera bertindak. Kalau tidak tak tahulah apa yang akan jadi.” sambung aku lagi. Johari ada sebut pasal plan Hanis yang satu ni cuma tak sangkalah yang benda ni akan jadi malam ni.

Ashman meraup-raup wajahnya perlahan. Dihalakan pandangan ke kaca TV Plasma yang dipasang dalam volume perlahan. Alat kawalan jauh Astro digenggam kemas. Satu, satu channel ditukar. Tak ada cerita best pun malam ni.

“Nasib baik Ad tiba tepat pada masanya. Kalau Ad tak ada tadi mesti abang dah kena tangkap dengan JAIS. Bukan abang je yang dapat malu, family kita pun terkena tempiasnya.”

Aku mengangguk setuju. Kalau aku tak pergi jumpa Johari tadi, gerenti Ashman dengan Hanis dah kena cekup dengan JAIS. Nyaris! Sikit lagi nak masuk jerat betina gila tu. Johari tahu semua pasal kami pun melalui Hanis. Kata Johari, dia sangat sayangkan Hanis dan sudah puas mencuba untuk buat Hanis lupakan Ashman tapi gagal. Hanis cuma mahukan Ashman dan sanggup tinggalkan Johari jauh di kota Singapura.

“Abang selamatkan Ad. Ad selamatkan abang.” aku tersenyum nipis seraya merenung Ashman lembut.

“Maksud Ad?” soal Ashman tidak mengerti. Berkerut dahinya memandangku.

“Abang tahu Hanis nak cederakan Ad, sebab itulah abang menjauhkan diri. Betul, tak?”

Ashman menundukkan wajah, mengangguk perlahan-lahan. Baru aku tahu kenapa tiba-tiba saja dia berubah sikap. Menurut Johari, Ashman terpaksa bertindak sedemikian demi menjaga keselamatanku. Tidak rela aku disakiti, dia nekad menjauhiku. Betapa Ashman mencintai aku sehinggakan dia sanggup berkorban apa saja untukku.

“Abang mintak maaf, sayang tapi abang tak ada pilihan lain. Johari sendiri datang beritahu abang yang Hanis ada simpan pistol tapi dia tak tahu apa motif perempuan tu. Dia risau kalau-kalau Hanis ada niat buruk pada Ad, sebab Hanis selalu kata yang Ad ni perampas. Dari situ Johari tahu Hanis berdendam dengan Ad.”

Ashman berjeda. Aku hanya diam, memberi lelaki itu ruang untuk terus bercerita. Sungguh aku tak sangka sampai begitu sekali Hanis bencikan aku.

“Sebab tulah abang terpaksa jauhkan diri dari Ad. Pura-pura jatuh cinta dengan Hanis supaya dia takkan sesekali cuba menyakiti Ad.”

“Ad fikir abang dah berubah hati.”

“Taklah, sayang. Demi Allah hati abang masih sama seperti dulu. Cuma Nur Adryana saja yang abang mahu. Percayalah.” ujar Ashman sungguh-sungguh ingin meyakinkan aku.

Aku tersenyum dengan mata yang sudah berkaca. Tersentuh hati dek pengakuan jujur yang lahir dari hatinya.

“I trust you.”

“Tapi tak tahulah orang tu macam mana. Entah-entah dia dah jatuh cinta dekat orang lain pulak.”

“Mana ada. Ad pun sama macam abang. Setia pada yang satu.” luah aku.

“Habis Jepp tu apa? Asyik ke hulu ke hilir dengan dia.” balas Ashman. Terselit nada cemburu di situ.

“Jepp? Kami kawan jelah. Kenapa? Abang jealous?”

“Mestilah! Lagi mau tanya.”

Aku tergelak kecil. Ashman sengih. Padanlah kalau masa dekat hospital tu dia macam tak suka tengok aku dengan Jepp. Jealous. Manalah aku tahu yang dia sebenarnya pura-pura je dengan Hanis masa tu. Tak ada niat pun nak buat dia cemburu.

“Abang, can I ask you something?”

Ashman angguk.

“Apa abang buat dekat rumah Hanis tu tadi? Jangan-jangan abang memang nak ambil kesempatan dengan dia tak?” Laju mulutku bertanya. Panas hati mengingatkan kejadian itu. Walaupun ianya cuma perangkap, tapi aku tetap tak suka!! Yelah, Ashman tak tahu apa-apa tapi takkanlah dia tak fikir langsung yang itu semua hanya akan mengundang bala.

“Ish!! Astaghfirullah.. Mana ada, sayang. Tak baik fitnah tau? Berdosa!” sangkal Ashman dengan mata yang sedikit membulat. Marah dituduh melulu.

“Bukan fitnah tapi musykil. Apa yang buat abang buat kat situ? Berani masuk rumah dia, kan? Malam-malam buta pulak tu!”

Ashman tersengih kelat. Sedar akan kesilapannya itu. Kepalanya digaru-garu perlahan.

“Sepatutnya kami keluar dinner tapi masa tu dia tak siap lagi. Dia suruh abang tunggu. Punya lama dia nak bersiap sampai abang terlelap dekat ruang tamu tu. Rupa-rupanya dia sengaja.”

“Patutlah butang baju pun terbukak. Ini mesti korang dah buat something la ni!” aku menyerkap jarang. Wajahnya aku jeling tajam. Marah jugaklah dengan dia. Semua benda pun main redah saja. Akal Allah bagi taknak guna. Sebelum buat apa-apa tu fikirlah dulu!

“Sumpah demi Allah tak ada apa-apa yang jadi. Nasib baik abang cepat tersedar dan masa tulah Ad sampai. Semuanya berlaku dalam sekelip mata. Mujur Ad yang datang, kalau JAIS? Mati abang!”

“Kalau JAIS datang jawabnya nikah teruslah! Sukalah abang. Kan??”

Ashman beristighfar berkali-kali. Dia menggeleng laju.

“Abang mengaku abang silap. Bodoh sangat ikut cakap dia. Senang-senang kena tipu dengan perempuan gila tu.”

“Belajar dari kesilapan. Lepas ni kalau ada perempuan cantik yang datang menggedik dengan abang, jangan layan. Ad tahu orang lelaki ni pantang nampak perempuan dahi licin, mulalah iman goyah.”

“Insya-Allah. Buat masa ni iman abang masih kuat. Tapi goyah jugaklah setiap kali berdepan dengan seseorang.” Ashman tersengih macam kerang busuk.

“Siapa?!” mataku sudah terbeliak. Berani dia! Kalau dah namanya lelaki memang macam tulah.

“Nur Adryana. Serius abang mudah cair dengan dia. Tengok senyuman dia tu je dah tak boleh tidur malam dah.”

Erk? Aku rupanya! Aku termalu sendiri.

“Mengada-ngada!” aku membaling bantal kecil bentuk bulat ke arahnya.

Ashman pantas menyambut. Mengekek-ngekek dia ketawa.

















SYUKUR alhamdulillah semuanya sudah kembali pulih seperti biasa. Orang yang paling gembira sekali sudah tentulah mama, papa dan tok pa. Semoga bahagia ini akan berkekalan hingga ke Jannah hendaknya. Mudah-mudahan.

Lepas makan tengahari, aku dan Ashman melepak tepi kolam mandi. Aku duduk bersila seraya menopang dagu. Ralit merenung wajahnya yang begitu asyik dengan telefon bimbit di tangan. Handsome betullah mamat sebelah aku ni. Sebiji jerawat pun tak ada. Licin! Aku yang perempuan ni pun tak flawless macam dia.

“Mana pergi semua gambar kita?” soal Ashman kehairanan bila dia lihat satu pun gambar kami tak ada dalam Instagram aku.

Aku tersentak. Pantas mengalihkan pandangan ke arah kolam renang bila dia melirik ke arahku. Wajahku membahang. Malunya! Agak-agak dia perasan ke aku usha dia tadi? Selalunya dia je yang buat macam tu tapi kali ni aku pula yang over. Biasalah. Dah lama berjauhan. Kalau boleh taknak tengok benda lain selain dia seorang. Kronik!

“Ad delete.” jawab aku seraya tersenyum kelat. Sumpah aku menyesal sebab buang semua gambar kami.

“Sebab?”

“Setiap kali Ad tengok gambar-gambar kita, Ad nangis. Sebab itulah Ad buang. Tak sanggup nak ingat kisah lama.”

“I’m sorry, sayang.” ujar Ashman kesal.

“Kenapa pulak?”

“Abang tahu abang dah lukakan hati sayang.”

“Tapi itu bukan kehendak abang. Abang terpaksa.”

“Sebenarnya abang sendiri pun terseksa. Terseksa kerana terpaksa melukai hati insan yang paling abang cintai. Bila sayang menghilangkan diri, lagilah abang tertekan. Tak tahu mana sayang pergi. Dahlah langsung tak ada khabar berita. Abang risaukan sayang sangat-sangat. Tahu tak?”

Aku menundukkan pandangan. Kelu lidah mendengar luahannya. Aku fikir aku saja yang terseksa, rupa-rupanya dia juga begitu.

“Ad mintak maaf.” aku dihujani rasa bersalah.

“Orang tu pulak langsung tak muncul-muncul dah. Merajuklah katakan. Dia tak tahu kita kat sini setengah mati rindukan dia.”

Ashman membisu sejenak. Dari raut wajahnya itu, aku tahu dia juga amat terkesan dengan apa yang terjadi. Ternyata kami tak boleh hidup tanpa satu sama lain.

“Tuhan je tahu betapa gembiranya abang bila sayang balik tengahari tu. Kalau ikutkan hati nak je abang peluk sayang, biar sayang tak boleh lari ke mana-mana dah.” Ashman merenung wajahku.

Aku mula terasa sebak. “Taknaklah cakap pasal tu lagi. Nanti Ad nangis, KL banjir.”

Ashman ketawa.

“Mana cincin yang abang bagi?” soal Ashman seraya melirik pada jari manisku.

“Ada kat rumah sewa.”

“Selamat! Ingatkan dah buang.”

Aku sengih. “Mana boleh buang. Buah hati bagi. Sayanglah.”

Perbualan kami terhenti di situ bila terdengar tok pa berdehem dari belakang. Serentak kami berpaling ke arahnya, tersengih macam kerang busuk.

“Tak habis berborak lagi ke budak berdua ni? Meh masuk cepat. Ada benda yang kita kena bincang.” kata tok pa.

“Sorry, tok pa. Faham-faham jelah. Dah lama sangat berjauhan. Banyak benda yang nak dibualkan.” balas Ashman.

“Tok pa dah terlebih faham, sebab tu nak ajak kamu berbincang ni.”

Aku dan Ashman saling berpandangan. Tok pa nak bincang apa pulak ni? Suspensnya!!

“Bincang hal apa, tok pa?” tanya aku pula.

“Hal apa? Hal kamu berdualah. Banyak yang kita kena buat ni. Nak pilih tarikh, lokasi majlis, macam-macamlah. Benda baik tak elok dilengah-lengahkan.” tok pa sudah tersenyum penuh makna.

Aku pandang Ashman, Ashman pandang aku. Senyum lebar terukir di bibir kami berdua. Kami dah boleh agak apa yang tok pa maksudkan tu. Tanpa berlengah kami terus masuk ke rumah. Seriously we are so excited!!




MASA aku nak pergi jumpa Ashman di pejabatnya, aku terserempak dengan Johari di depan lif. Tak sangka pula Johari ada kat sini. Kami berbual seketika di situ.

“Congratulations in advance, Ad. Selamat pengantin baru. Moga kekal sampai syurga hendaknya.” tutur Johari, tumpang bahagia dengan perkhabaran baik ini.

Aku tersipu malu. Nampaknya hal ini dah tersebar luas. Tentu saja Johari tahu dari Ashman sendiri.

“Amin. Thank you so much, Johari. Jemputlah datang majlis kami nanti.” ujarku seraya tersenyum manis. Seperti yang dirancang, majlis pernikahan kami akan diadakan di Putrajaya pada bulan November nanti. Lagi tiga bulan tapi belum apa-apa aku dah nervous semacam. Nervous tapi teruja. Aku dah nak jadi isteri orang tak lama lagi. Syukur. Naura yang paling teruja bila dapat tahu pasal ni. Dan aku lantik dia jadi pengapit aku nanti.

“Insya-Allah. Kalau tak ada aral sampailah saya. Saya mintak diri dululah. Banyak benda yang nak diuruskan.”

Aku angguk. Sebaik Johari hilang dari pandangan, aku bergegas menuju ke bilik Ashman. Niat di hati nak jumpa tok pa sekali tapi baru tadi tok pa cakap yang dia ada hal di Puchong. Nampak gaya hari ni makan tengahari dengan Ashman sajalah.

Sampai di biliknya, aku lihat Ashman sedang ralit meneliti fail di atas meja. Nampak dia sibuk sangat. Ikutkan hati aku tak mahu kacau dia tapi dia yang beriya sangat suruh aku datang.

“Johari datang jumpa abang ke? Ada apa?” soalku sebaik melabuhkan punggung di kerusi setentang dengan Ashman.

Fail atas meja ditutup. Dia bersandar selesa pada kerusi dengan mata yang dihalakan ke wajahku.

“Saja nak jumpa abang sebelum berangkat ke Singapura esok dengan Hanis. For good.”

“Hanis sekali?”

“Yup. Nak bawak Hanis berubat kat sana.”

Dahiku berkerut seribu. “Berubat? Maksud abang?”

“Abang tak tahu apa yang dah jadi dengan dia. Johari kata hari tu dia jatuh lepas tu terus tak boleh jalan. Lumpuh separuh badan. Johari nak bawak jumpa pakar dekat sana.”

Aku tergamam. Memandang Ashman dengan rasa tidak percaya. Hanis sakit? Patutlah kalau dalam masa beberapa minggu ni langsung tak dengar apa-apa lagi tentangnya. Dulu adalah juga dia cari Ashman, tapi Ashman tak layan. Ya Allah, berat sungguh ujian yang Engkau turunkan pada dia. Semoga Hanis tabah mengharunginya.

“Kesiannya. Dia muda lagi.” luah aku. Timbul rasa simpati padanya walaupun dia pernah buat benda yang tak baik pada kami.

“Kuasa Allah, sayang. Tak kira muda ke tua, bila-bila masa saja Dia boleh tarik nikmat.”

Aku mengangguk setuju. “Kita doakan yang baik-baik untuk dia.”

Ashman angguk perlahan. Jam tangannya dikerling sekilas. Fail yang berselerak atas meja segera dikemaskan. Komputer juga dimatikan. Lunch time!

“Macam mana kerja hari ni? Semua okey? Ada marah-marah staf lagi?” soalku sekali gus menyindir.

“Eleh! Perli abang ya? Nakal!” balas Ashman tak puas hati.

Aku tergelak kecil. Baru tahu apa sebabnya Ashman jadi baran macam yang mama cerita dulu. Gara-gara akulah dia jadi macam tu. Tertekan sebab aku hilang tak tahu ke mana. Bila stress, orang lain yang jadi mangsa. Ashman, Ashman.

“Oh ya! Tadi abang ada cakap dengan kawan abang. Kebetulan dia free bulan 11 nanti jadi abang booked dia terus untuk jadi photographer kita.”

“Dia boleh buat video kahwin sekali?”

“Sebut je apa yang sayang nak. Semua dia boleh buat.”

Bertambah teruja aku mendengarnya. Aku sengih lebar.

“Alhamdulillah. Baguslah kalau macam tu. Ad suka.”

“Abang pun. I’m so excited, sayang. Hari-hari tengok kalendar. Kira berapa hari lagi tinggal.” tutur Ashman. Terpancar riak bahagia di wajahnya.

“Sabar, cik abang sayang. Sekejap je bulan 11 tu. Pejam celik pejam celik dah bulan 11.”

Ashman sengih menayang gigi. Ceria betul dia. Semakin ceria dari hari ke hari. Senang hati ini melihatnya. Syukur alhamdulillah.

“Jom lunch. Abang lapar.” ajak Ashman lantas dia bangkit dari kerusi.

Tiba-tiba Ashman menghulurkan tangannya ke arahku. Aku memandangnya pelik.

“Kenapa?”

“Pimpin tanganlah. Baru romantik.”

“Gatal!! Selagi tak nikah jangan harap abang boleh pegang Ad!” aku menjelingnya geram.


Ashman tergelak besar. Sengaja nak usik akulah tu! Naughty! Masa kami nak bergerak ke lif, semua staf dekat situ pakat mengusik kami. Ada yang buat bunyi kompang la, ada juga yang kata muka kami dah ada seri pengantin. Sampai naik blushing aku dibuatnya tapi Ashman steady je. Kami hanya mampu ketawa mendengar usikan mereka. Jauh di sudut hati aku berdoa agar semuanya berjalan dengan lancar. Amin.





__________






Komen pls. Thank u!

1 comment:

  1. nape x sambung..pendekk je,,ending dahke ni

    ReplyDelete